CONTRIBUTE TO THE CULTURAL DEVELOPMENT OF LAS TUNAS CITY OF DIOSCÓRIDE T. FUERTE BORGES
Keywords:
cultural development, Luthiers, construction, repair, guitar.Abstract
In this investigation it was carried out a valuation of the elements that distinguish the cultural work of Dioscóride T. Borges Fuerte and their contributions to the cultural development of Las Tunas, through the significance of their cultural chore, to become an artisan Luthiers of great relevance. It is sought to achieve the recognition of a personality of the culture, illustrating in the document that contains their history of life their contributions and taxes from the luthiería to the cultural development of the county. In the investigation it was made use of the History of Life like qualitative method to achieve an approach to Borges' life and to reveal their contributions to the cultural development through their contribution to the music, the construction of guitars, formation of new generations and innovation in the luthiería. The reach and transcendency of the work of the eminent Luthiers stands out among musicians, professors, students, personalities of the culture and manufacturers of guitars in the whole country.
References
Alonso, María margarita (2008). Para investigar en comunicación social. Guía didáctica. Editorial: Félix Varela, La Habana, Cuba. Basail Rodríguez, Alain (2004). Sociología de la cultura T-II. Editorial: Félix Varela, La Habana, Cuba..
Carrasquet R.A. (2008) Concepto de luthier. En:http://procultura10.blogspot.com/2008/05/luthier.html. 10 de febrero del 2009. Crespo Vargas, Eddy (2003). Martha Valdés; Mucho más que palabras, en: Revista quehacer, Las Tunas, Cuba, No. 4
Eres, Rudy. Luthiería un oficio milenario. En:www.unt.edu.ar/guiacarreras/artes.htm. 3 de junio 2009.
Escobar, Ticio (2005). Lo hegemónico, lo popular. En: www.fortunecity.es/.. 23 de mayo 2009. Garrido Arjona, Ángel (1998). La Historia de vida como método de acercamiento a la realidad social. Gaceta de antropología. No-14.
Garrido Arjona, Ángel (1998). La historia de vida como método de acercamiento a la realidad social. http://www.ugr.es/. No 14. 13 de mayo 2010. Hernández Rodríguez, Iris (2002). Guitarras de poesías. Periódico 26 julio. Hernández Sampier, Roberto (2003). Metodología de la investigación I y II. Editorial: Félix Varela, La Habana, Cuba. Linares Fleites, Cecilia (2004). Desarrollo cultural y participación en el contexto municipal cubano. Revista Temas No. 36. marzo.
Macías Reyes, Rafaela (2000). Compilación de la obra de José Ruiz Olabuénaga y María Antonia Ispizua.”la decodificación de la vida cotidiana “. Macías Reyes, Rafaela (2001). Memoria, primer taller internacional de trabajo comunitario. Comisión nacional cubana de la UNESCO. p.3. Material de maestría. Macías Reyes, Rafaela (2004). Programas de Desarrollo Cultural. Documento en soporte digital, s,f. Magrassi, Et al (1979). Historia de vida. Centro editorial de América Latina, Argentina.
Moreno, Dennis. (1998). Forma y tradición en la Artesanía Popular Cubana. Editorial José Martí, Ciudad de la Habana, Cuba. Olabuénaga, Ruiz José Ignacio (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Segunda Edición. Editorial: Bilbao, España. Peña López, Alexis (2004). Enhorabuena; maestro luthier. Periódico 26 abril. Pujadas, Juan José (1992): El método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales, Madrid: CIS. Colección “Cuadernos Metodológicos”, No. 5. Ridao, Ángela (2007). Revista alternativas: Repensar la niñez en el siglo XXI. Aportes innovadores. Año 12, Editorial: San Luis. Argentina. Valdés, Martha (2004). Donde vive la música. Editorial: Unión, Ciudad Habana, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Katia Susana Hernández Moreno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.