EXPERIENCES OF PSYCHOLOGICAL INTERVENTION THROUGH SOCIAL NETWORKS IN THE PROVINCE OF CIEGO DE ÁVILA

EXPERIENCIAS DE INTERVENCIÓN PSICOLÓGICA A TRAVÉS DE LAS REDES SOCIALES

Authors

  • Daileny Rebeca Alvarez Portela Universidad de Ciego de Ávila "Máximo Gómez Báez:
  • Katya Roldán Contreras Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”
  • Dailet Hernández Blanco Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”

Keywords:

Intervención psicológica, redes sociales, grupos virtuales

Abstract

The social isolation and confinement imposed by COVID-19 has required
psychology professionals to extend the scope of their interventions to the digital
context. The present work was directed to the presentation of the main results
of several experiences of psychological intervention through groups created in
the social networks Facebook, WhatsApp and Telegram, as an initiative of the
University Welfare Group of the University of Ciego de Ávila Máximo Gómez
Báez, in the period between April and October 2020. These virtual groups
aimed to provide psychological support to their members, on various topics.
The selection of these resulted from the application of surveys carried out
systematically to know the main needs of the participants. Based on these
results, bibliographic searches and documentary analyzes were carried out on
each suggested topic and educational materials were prepared that were later
shared. Activities to be carried out by the family at home and that are helpful in
controlling negative emotional states were also suggested, and information
published by other channels with similar content was disseminated as a
collaboration. To evaluate the effectiveness of these groups, surveys were
conducted and user comments were collected. In general, the work of the
groups created was evaluated as satisfactory and the suggestions were related
to increasing interactivity with the members of each group, using more graphics
and images to represent the information offered and expanding the scope of
these to other means of communication.

Author Biographies

Katya Roldán Contreras, Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”

Profesora del departamento de Pedagogía – Psicología. Coordinadora de la red de estudio sobre juventudes de Ciego de Ávila.

Dailet Hernández Blanco, Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”

Profesora del departamento de Pedagogía – Psicología.

References

Alonso, P., Hérnández, O., y Alfonso, I. R. (2018). Empleo de las redes sociales en el

Sistema Nacional de Salud cubano. Revista Cubana de Información en Ciencias de la

Salud, 29(2), 1-13.

Arroyo, A., Cabrejo, J. E. y Cruzado, M. P. (2020). Infodemia, la otra pandemia durante

la COVID-19. SciELO. doi: 10.1590/SciELOPreprints.367

Barzola, L. H., Suárez, M. F., y Arcos, J. A. (2020). La influencia de las TIC´s en el

desarrollo académico de los estudiantes universitarios en tiempos de pandemia por

COVID-19. Revista científica Dominio de las ciencias, 6, 354-386.

Díaz, D. (s/f). Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en Educación

Superior: Ventajas y desventajas Educación y Tecnología, 44-50.

Guitert, M., Romeu, T., y Pérez, M. (2007). Competencias TIC y trabajo en equipo en

entornos virtuales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4.

Inchausti, F., García-Poveda, N. V., Prado-Abril, J. y Sánchez-Reales, S. (2020). La

Psicología Clínica ante la pandemia COVID-19 en España. Colegio Oficial de la

Psicología de Madrid. Disponible en: https://journals.copmadrid.org/clysa

Merchant, R. N., & Lurie, N. (2020). Social Media and Emergency Preparedness in

Response to Novel Coronavirus. JAMA, 323(20), 2011-2012.

https://doi.org/10.1001/jama.2020.4469

Molina, A. M., Roque, L., Garcés, B. R., Rojas, Y., Dulzaides, M. D. y Selín, M. (2015).

El proceso de comunicación mediado por las tecnologías de la información. Ventajas

y desventajas en diferentes esferas de la vida social Universidad de Ciencias Médicas,

Cienfuegos, 13.

Palomar, M. J. (2009). Ventajas e inconvenientes de las Tecnologías de la Información

y las Comunicaciones en la docencia. Innovación y experiencias educativas, 1-8.

Pérez, M., Sarasola, J. L., y Balboa, M. (2012). Trabajo social y nuevas tecnologías.

Portularia, 12, 57-60

Prada-Núñez, R., Hernández-Suárez, C., y Maldonado-Estévez, E. (2020). Diagnóstico

del potencial de las redes sociales como recurso didáctico en el proceso de enseñanza

en época de aislamiento social. Revista Espacios, 41, 260-268.

Rueda, J., Otero, D. M. y Gómez, F. Y. (2020). Aceptación en las redes sociales de la

labor psicológica en Las Tunas en la COVID-19. Revista Didasc@lia: Didáctica y

Educación. Vol. XI(6). Edición Especial.

Published

2021-07-07

How to Cite

Alvarez Portela, D. R., Roldán Contreras, K. ., & Hernández Blanco, D. . (2021). EXPERIENCES OF PSYCHOLOGICAL INTERVENTION THROUGH SOCIAL NETWORKS IN THE PROVINCE OF CIEGO DE ÁVILA: EXPERIENCIAS DE INTERVENCIÓN PSICOLÓGICA A TRAVÉS DE LAS REDES SOCIALES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(3), 181–190. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1207

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos