EXPERIENCES OF PSYCHOLOGICAL INTERVENTION THROUGH SOCIAL NETWORKS IN THE PROVINCE OF CIEGO DE ÁVILA
EXPERIENCIAS DE INTERVENCIÓN PSICOLÓGICA A TRAVÉS DE LAS REDES SOCIALES
Keywords:
Intervención psicológica, redes sociales, grupos virtualesAbstract
The social isolation and confinement imposed by COVID-19 has required
psychology professionals to extend the scope of their interventions to the digital
context. The present work was directed to the presentation of the main results
of several experiences of psychological intervention through groups created in
the social networks Facebook, WhatsApp and Telegram, as an initiative of the
University Welfare Group of the University of Ciego de Ávila Máximo Gómez
Báez, in the period between April and October 2020. These virtual groups
aimed to provide psychological support to their members, on various topics.
The selection of these resulted from the application of surveys carried out
systematically to know the main needs of the participants. Based on these
results, bibliographic searches and documentary analyzes were carried out on
each suggested topic and educational materials were prepared that were later
shared. Activities to be carried out by the family at home and that are helpful in
controlling negative emotional states were also suggested, and information
published by other channels with similar content was disseminated as a
collaboration. To evaluate the effectiveness of these groups, surveys were
conducted and user comments were collected. In general, the work of the
groups created was evaluated as satisfactory and the suggestions were related
to increasing interactivity with the members of each group, using more graphics
and images to represent the information offered and expanding the scope of
these to other means of communication.
References
Alonso, P., Hérnández, O., y Alfonso, I. R. (2018). Empleo de las redes sociales en el
Sistema Nacional de Salud cubano. Revista Cubana de Información en Ciencias de la
Salud, 29(2), 1-13.
Arroyo, A., Cabrejo, J. E. y Cruzado, M. P. (2020). Infodemia, la otra pandemia durante
la COVID-19. SciELO. doi: 10.1590/SciELOPreprints.367
Barzola, L. H., Suárez, M. F., y Arcos, J. A. (2020). La influencia de las TIC´s en el
desarrollo académico de los estudiantes universitarios en tiempos de pandemia por
COVID-19. Revista científica Dominio de las ciencias, 6, 354-386.
Díaz, D. (s/f). Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en Educación
Superior: Ventajas y desventajas Educación y Tecnología, 44-50.
Guitert, M., Romeu, T., y Pérez, M. (2007). Competencias TIC y trabajo en equipo en
entornos virtuales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4.
Inchausti, F., García-Poveda, N. V., Prado-Abril, J. y Sánchez-Reales, S. (2020). La
Psicología Clínica ante la pandemia COVID-19 en España. Colegio Oficial de la
Psicología de Madrid. Disponible en: https://journals.copmadrid.org/clysa
Merchant, R. N., & Lurie, N. (2020). Social Media and Emergency Preparedness in
Response to Novel Coronavirus. JAMA, 323(20), 2011-2012.
https://doi.org/10.1001/jama.2020.4469
Molina, A. M., Roque, L., Garcés, B. R., Rojas, Y., Dulzaides, M. D. y Selín, M. (2015).
El proceso de comunicación mediado por las tecnologías de la información. Ventajas
y desventajas en diferentes esferas de la vida social Universidad de Ciencias Médicas,
Cienfuegos, 13.
Palomar, M. J. (2009). Ventajas e inconvenientes de las Tecnologías de la Información
y las Comunicaciones en la docencia. Innovación y experiencias educativas, 1-8.
Pérez, M., Sarasola, J. L., y Balboa, M. (2012). Trabajo social y nuevas tecnologías.
Portularia, 12, 57-60
Prada-Núñez, R., Hernández-Suárez, C., y Maldonado-Estévez, E. (2020). Diagnóstico
del potencial de las redes sociales como recurso didáctico en el proceso de enseñanza
en época de aislamiento social. Revista Espacios, 41, 260-268.
Rueda, J., Otero, D. M. y Gómez, F. Y. (2020). Aceptación en las redes sociales de la
labor psicológica en Las Tunas en la COVID-19. Revista Didasc@lia: Didáctica y
Educación. Vol. XI(6). Edición Especial.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Daileny Rebeca Alvarez Portela, Katya Roldán Contreras, Dailet Hernández Blanco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.