PROTOCOL HYPNOTHERAPEUTIC FOR THE SUICIDE CONDUCT IN THE ADOLESCENCE
PROTOCOLO HIPNOTERAPÉUTICO PARA LA CONDUCTA SUICIDA
Abstract
Introduction: The suicidal conduct is defined as all act committed to the disadvantage of who executes it. At the municipality Banes a loud incidence of this problem of health exists; Even when exists in Cuba the National Program for his prevention, control and treatment. Hypnotherapeutic protocol for the suicidal conduct in teens accomplished a study of quasi experimental type for the sake of designing a protocol itself. Method: The sign got shaped of intentional way by 75 teens identified with suicidal conducts in Psychology and Psychyatry consultations, identified for risk of suicidal attempt in the studied period. Inventories to evaluate levels applied Been Feature themselves as much as to anxiety and depression, and the inventory Coopersmith for self-steem. Results: As from intervention, it was managed to decrease the anxiety like been feature to the low level 91 and 97 % and depression just the same 93 and 99 %. The self-esteem evidenced an increase to a tall level (93 %). The moral values of McNemar for chi squared calculated (67,7-142,72) proved to be statistically significant. Conclusions: Protocol is effective for the suppression of the suicidal intention, increases the levels of self-esteem and decreases anxiety and depression like correlated alterations the suicidal conduct.
References
APA Division 30. (2014). Society of Psychological Hypnosis. Definition and Description of Hypnosis. Recuperado de: http://www.apadivisions.org/division-30/about/index.asp.
American Psychiatric Association. (2014). DSM-5. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Editorial Médica Panamericana. ISBN 9788498358100.
Cortés Alfaro, A. (2014). Conducta suicida adolescencia y riesgo. Rev Cubana Med Gen Integr [online]. vol.30(1) [Citado 2018 jun 26], pp. 132-139. Recuperado de: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.
Cobián Mena, A. (1997). Yo sí creo en la hipnosis. 1ra. Edición. Santiago de Cuba: Editorial Universitaria.
Collings S., Jenkin G., Stanley J., McKenzie S., Hatcher S. (2018). Preventing suicidal behaviours with a multilevel intervention: a cluster randomised controlled trial. BMC Public Health [serial on the Internet]. Jan 16 [cited April 3, 2018]; pp. 181-13. Available from: Academic Search Premier. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=127382301&lang=es&site=ehost-live.
Ellis, A. y Abrahms, E. (2005). Terapia Racional Emotiva. México: Editorial Pax.
Gómez Cera F., Perdomo Thomson, M., & Pérez Almoza, G. (2019). Estudio de la Conducta Suicida de adolescentes femeninas en la provincia de Las Tunas. Opuntia Brava, 11 (Especial 2), pp. 90-102. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/904.
Lega, L.; Caballo, V.; Ellis, A. (1997). Teoría y Práctica de la Terapia Racional Emotiva Conductual. Madrid: Siglo XXI.
Martín Pérez, V. (2016). Conducta suicida. Protocolo de intervención. International Journal of Developmental and Educational Psychology., Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851777025>.
Organización Mundial de la Salud. (2012). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Sinopsis, Ginebra, p. 3. Recuperado de: http://whqlibdoc.who.int/publications/2012/9275324220_spa.pdf.
Pérez Barrero S. A. (2011). El suicidio. Comportamiento y prevención. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.
Pérez Almoza, G. (2016). La hipnosis terapéutica en el tratamiento del intento suicida. Revista Panamericana y Caribeña de Hipnosis Terapéutica. Versión Impresa. Vol. 6(2)
Polo, M. y Chávez, B. (2014). Psicoterapia Transpersonal de la Expresión Emotiva y la Imaginería. México: Thanatos.
Raheb, C. (2014). Conducta suicida en niños y adolescentes. p. 1-2 Publicado: 2012 Recuperado de: http://www.familianova-schola.com/files/Conducta_suicida.pdf .
Centro provincial de higiene y epidemiología. (2017). Anuario estadístico. Holguín, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Gabriel Pérez Almoza, Luis Enrique Cortés Pérez, Lisandra María Cribeiro Sanz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.