TO TRAIN STRATEGIC TEACHERS FOR A SYSTEMATIC LOGIC IN THEIR TEACHING PRACTICE PERFORMANCE
Keywords:
pedagogical training of teachers, socio-training contradictions, strategic teacher, strategic pedagogy.Abstract
This paper reflects on some essential contradictions of university teacher’s training, as a socio-formative-transforming integrity of the educational praxis that allows the university professor enhance reflective, critical, with a strong educational culture to develop training-educational, didactic and transformer processes. This refers to the need to deepen on new didactic relations, supported by a logic of systematization of a strategic performance in the pedagogical practice of teaching, letting the epistemic growth of Pedagogical Science from the particularities of the "strategic teaching training", always in relation to its social impact, through educational processes that is not only developed in the educational praxis, but also from it.
Downloads
References
Baute, Luisa María y Miriam Iglesias (2011). Sistematización de una experiencia pedagógica: la formación del profesor universitario. En REVISTA PEDAGOGÍA UNIVERSITARIA, Vol XVI, no.1. Biggs, J. B., & Moore, P.J. (1993). The process of learning. Sydney: Prentice Hall of Australia.
Canali, Lidia. Fortalezas y debilidades de la docencia universitaria. En www.enduc.org.ar/comisfin/lista1.htm [Consultado el 7 de enero de 2011] Clark, C.M. y Peterson (1989). Procesos de pensamiento de los docentes. En Wittrock (Ed.), LA INVESTIGACIÓN EN LA ENSEÑANZA, PROFESORES Y ALUMNOS. Barcelona: Paidós/MEC. Da Cunha, María Isabel (1997). Aula universitaria: inovacao e pesquisa en LEITE Y MOROSININI (Orgs) “Universidad Futurante”.Papirus, Campinas.
Dall’Alba, G. (1991). Foreshadowing conceptions of teaching. En B. Ross (Ed.). Teaching for effective learning: research and development in higher education, 13. Sydney: Higher Education Research and Development Society of Australasia.
De Olivera, Cristina Maciel (2003). Investigar, reflexionar y actuar en la práctica docente. En: REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN. Versión Digital. http://www.campus-oei.org/revista/frame_lectores1.htm [Consultado el 7 de enero de 2011]
De Olivera, Cristina Maciel (2005). La investigación-acción como estrategia de aprendizaje en la formación inicial del profesorado. En: Perera, Héctor: REFLEXIONES ACERCA DE LA FORMACIÓN DOCENTE. APORTES PARA UNA POLÍTICA DEL ÁREA http://respaldo.fcs.edu.uy/adurfcs/3_Perera%20-%20Reflexiones%20acerca%20de%20la%20formaci%C3%B3n%20docente.pdf [Consultado el 7 de enero de 2011]
Díaz Baso, Carmen (2001): La formación permanente del docente http://www.ciberdocencia.gob.pe/index.php?id=533&a=articulo_completo [Consultado el 28 de enero de 2011].
Domínguez González, Malena (2005). ¿Es el docente un profesional reflexivo?. En: DIDAC. Nueva época, número 46. Feixas, M. (2010). Enfoques y concepciones docentes en la universidad. Relieve. E-journal of Educational Research, Assessment and Evaluation, 16, 2. http://www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_2.htm [Consultado el 12 de septiembre del 2012]. Doyle, W. (1986). La investigación sobre el contexto del aula: hacia un conocimiento básico para la práctica y la política de formación de profesorado. En REVISTA DE EDUCACIÓN, 277.
García Fernández, María D. (s/f). Universidad y sociedad en el siglo XXI. http://www.uco.es/servicios/informatica/windows/filemgr/download/mdgarcia/M.Dolores%20Garcia%20Fdez/texto1.htm [Consultado el 28 de enero de 2011]. Gimeno, J. (1988): Una reflexión sobre la práctica.
Gorodokin, Ida (2005). La formación docente y su relación con la epistemología. En REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN, número 37, www.rieoei.org/1164.htm [Consultado el 7 de enero de 2011]. Mariño Sánchez, María de los Ángeles y Emilio Ortiz (2011). La formación de competencias pedagógicas profesionales en estudiantes universitarios. En: REVISTA PEDAGOGÍA UNIVERSITARIA, Vol XVI, no.3. Martin, E. & Balla, M. (1991). Conceptions of teaching and implications for learning. En B. Ross (Ed.). Teaching for effective learning: research and development in higher education, 13. Sydney: Higher Education Research and Development Society of Australasia. Medina, José Luis, Beatriz Jarauta y Francesc Imbernon (2010). La enseñanza reflexiva en la Educación Superior. Editorial Octaedro. Universidad de Barcelona. Monereo, Carles (coord.) y otros (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje; formación del profesorado y aplicación en la escuela. Editorial Graó, Barcelona.
Montoya Zúñiga, Edgar (2011). Dinámica del diseño curricular para la competencia antropológica en la formación de docentes de la Educación Básica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Patiño Garzón, Luceli (2010). La práctica pedagógica en la formación de docentes. En: REVISTA UNIVERSIDAD Y SOCIEDAD, volumen 2, número 1, enero-abril. Universidad de Cienfuegos.
Perera, Héctor (2005). Reflexiones acerca de la formación docente. Aportes para una política del área http://respaldo.fcs.edu.uy/adurfcs/3_Perera%20-%20Reflexiones%20acerca%20de%20la%20formaci%C3%B3n%20docente.pdf [Consultado el 7 de enero de 2011]. Ramsden, P. (1993). Learning to teach in higher education. London: Routledge Schön, D. (1983). The reflective Practitioner. How professionals think in action. New York: Basic Broks Inc. Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Barcelona: Paidós. Smyth, J. (1989). Developing and sustaining critical reflection in teacher education. Journal of Teacher Education, 40(2). Stenhouse, L. (1984). La investigación y desarrollo del currículo, Madrid, Morata. Stenhouse, L. (1987): La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata. Villar, L. M. (1995). Un ciclo de enseñanza reflexiva. Bilbao: Ediciones Mensajero. Zeichner, K. y Liston, D. (1999). Enseñar a reflexionar a los futuros docentes. En J. Angulo, Barquín y Pérez (comps.). EN: DESARROLLO PROFESIONAL DEL DOCENTE: POLÍTICA, INVESTIGACIÓN Y PRÁCTICA. (pp. 506-529). Madrid: Akal.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Yaritza Tardo Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.