LA EDUCACIÓN INTERCULTURAL. INFANCIA, FAMILIA Y ESCUELA
ANÁLISIS DE LA CULTURA FAMILIAR EN RELACIÓN CON LA CULTURA ESCOLAR
Keywords:
Intercultural, partnership, diversity, family, schoolAbstract
The pupils’ diversity that nowadays belongs to the Spanish school system demands an intercultural and multilingual education directed towards new ways of thinking, doing and teaching practice. Multiculturalism is not integration, assimilation, adaptation, division, marginalization, but it means respect, sharing and acceptance.
Linguistic, ethnic and religious minorities have often had to be subordinated to the national institutions interests, mainly of the educational systems and legal regimes based on homogeneity. This has had a negative effect on the pupils’ achievement, it has caused many conflicts in the schools and it has hampered the students’ personal growth.
It is a priority in research to understand the different levels of multiculturalism reached in the schools and to reconsider the objectives, contents, syllabus and the new pedagogical methods, because an intercultural education has to become aware of diversity and it has to be an answer to an inclusive school. This intercultural education must be based on humanist values and on a cultural and plural ethics, in which people around the world will live together and will learn to live together. We have continued analyzing the different familiar and cultural origins of our pupils and their correlation with the occurrence of behaviour and attitudes in the schools.
This research has been developed in a public school of the Cordovan capital (Spain), located in the heart of one of the most important source of immigration and it focuses on the aforementioned correlation between familiar and school culture in order to generate improvement and intervention proposals.
References
Arroyo, A. & Domínguez, M. (2001): La socialización de los hijos en familias monoparentales. Revista de Educación, 325.
Bas Peña, E. y Pérez De Guzmán, V. (2010). Desafíos de la familia actual ante la escuela y las tecnologías de información y comunicación. Familia y Educación. Educatio Siglo XXI, 28 (1).
Baumrind, D. (1971). Harmonious parent and their preschool children. Developmental Psychology, 41, 1.
Bronfenbrenner, V. (1987): La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Cánovas, P. Y Sauquillo, P. M. (2010). Educación y diversidad familiar: aproximación al caso de la monoparentalidad. Familia y Educación. Educatio Siglo XXI, 28 (1)
Ceacero, R., García Fernández, M.D et al (2002). Análisis de la conflictividad escolar en relación con la cultura familiar y social en una zona socialmente desectructurada de la ciudad de Córdoba, en un centro de educación Primaria. Beca concedida por el Ayuntamiento de Córdoba en convocatoria correspondiente.
Cifuentes, L. M. (1996). Para educar contra la violencia. Unidad didáctica. Madrid: Lepala.
Del Rey, R. & Ortega, R. (2001): La formación del profesorado como respuesta a la violencia escolar. La propuesta del modelo Sevilla antiviolencia escolar (SAVE). España.
García Fernández, M. D. (1993). Investigaciones y experiencias en educación Infantil. Servicio de publicaciones de la Universidad de Córdoba, España.
García Fernández, M. D. (1995). La interrelación familia-escuela como factor predictor de calidad educativa. AERA, San Francisco, EEUU.
García Fernández, M. D. (2002). El Intercurrículum para la Paz y la Tolerancia. Itinerarios: Revista do Instituto superior de Ciencias educativas, nº 6, Febr 2002 (69-75)
García Fernández, M. D. y Benítez Roca, M.V. (2002). El impacto familiar en la educación, en S. Gento Palacios (2002). La Institución Educativa. Identificadores de calidad educativa. Docencia, Buenos Aires.
López, F., Díez, M., Morgado, B. y González, M. M. (2008). Educación Infantil y diversidad familiar, XXI, Revista de Educación, 10
Morrison, G. S. (2004). Educación Infantil, 9º Edición. Pearson Prentice Hall, Madrid.
Ortega, R., Del Rey, R. & Mora-Merchán, J. A. (2001). Violencia entre escolares: Conceptos y etiquetas verbales que definen el fenómeno del maltrato entre iguales. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 41.
Rodríguez Fernández, J. M. (2002): Globalización y violencia socioeconómica del nuevo institucionalismo: una reflexión para educadores. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 44, 37-53.
Ruiz Becerril, D. (2004). Nuevas formas familiares. Portulari, 4.
Torío, S., Peña, J.V. e Inda, M. (2008). Estilos de educación familiar, Psicothema, 20 (1)
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 María José Martínez-Carmona, Martínez-Carmona, I.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.