Synergy Between Polynomial Algebra and the Didactic Workshop: A Transformative Interdisciplinary Approach

Authors

  • Cliffor Jerry Herrera-Castrillo UNAN MANAGUA https://orcid.org/0000-0002-7663-2499
  • Walter Ismael Medina-Martínez Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua

Keywords:

algebra, didactics, mathematics, workshop

Abstract

This essay explores the relationship between polynomial algebra and the didactic workshop, highlighting how the combination of these two approaches can generate a transformative synergy in the teaching and learning of higher-level mathematics. The essay argues that polynomial algebra is not only an important branch of mathematics but can also be used as an effective pedagogical tool in the didactic workshop to foster deep and meaningful understanding of mathematical concepts. Several strategies and practical activities implemented with II-year students of the Mathematics Career of UNAN-Managua/CUR-Estelí in the didactic workshop are discussed to promote the creative and applied use of polynomial algebra, involving students in solving real problems and exploring everyday life situations. In addition, it highlights the importance of adopting an interdisciplinary approach, connecting polynomial algebra with other disciplines such as physics, economics, and computer science, to show students the relevance and applicability of algebraic concepts in various contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cliffor Jerry Herrera-Castrillo, UNAN MANAGUA

Licenciado en Ciencias de la Educación con mención en Física-Matemática, Máster en Docencia Universitaria con énfasis en Investigación, máster y doctor en Matemática Aplicada. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua, Centro Universitario Regional de Estelí.

Walter Ismael Medina-Martínez, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua

Licenciado en Ciencias de la Educación con mención en Física-Matemática, Máster en Psicopedagogía. Centro Universitario Regional de Estelí.

References

Aké Tec, L. P., & Larios Osorio, V. (2020). Competencia algebraica de profesores de matemáticas. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH , 22(1), 512-531. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i1p512-531

Álvarez Aucay, N. H. (2023). Incidencia de talleres de formación docente en Didáctica de la Matemática desde el enfoque Sociocultural en las prácticas pedagógicas áulicas de la Unidad Educativa “Jaime Roldós Aguilera”. Trabajo de titulación previo a la obtención del título de Magister en Educación. Universidad del Azuay | Departamento de Posgrados. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/12677

Barreto García, J. (2023). Completación de cuadrados y cubos en la deducción geométrica algebraica. UNIÓN- Revista Iberoamericana de Educación Matemática(69), 1-19. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/1543

Gualdrón, E., Pinzón, L., & Ávila, A. (2020). Las operaciones básicas y el método heurístico de Pólya como pretexto para fortalecer la competencia matemática resolución de problemas. Revista Espacios, 41(48), 106-116. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n48p08

Herrera Castrillo, C. (2023). Interdisciplinariedad a través de la Investigación en Matemática y Física. Revita Chilena de Educación Matemática, 15(1), 31-45. https://doi.org/10.46219/rechiem.v15i1.126

Jarquín Matamoros, R. (2021). Relación Interdisciplinaria de la Didáctica de la Matemática Como Ciencia En Pro Del Desarrollo y Aplicabilidad con otras Asignaturas. Revista Científica de UNAN Managua FAREM Matagalpa "RECIENTEC", 4(2), 27-33. https://revistarecientec.unan.edu.ni/index.php/recientec/article/view/152

Llano Arana, L., Gutiérrez Escobar, M., Stable Rodríguez, A., Núñez Martínez, M. C., Masó Rivero, R. M., & Rojas Rivero, B. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Medisur, 320-327. http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v14n3/ms15314.pdf

Medina Oñate, L. A. (2023). Entorno Virtual de Aprendizaje 4.0 para fortalecer las operaciones básicas de Matemática. Tesis de Maestría. Universidad Tecnológica de Israel. https://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/3500/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-TIC-378.242-2023-010.pdf

Parrales Mendoza, D. G., Pinargote Pico, L. Á., Cobeña Napa, M. Á., & Tenelema Delgado, C. M. (2023). Taller: aprendizaje de polinomios algebraicos a través de la resolución de problemas en noveno año de Educación General Básica. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(4), 722-750. https://doi.org/10.56712/latam.v4i4.1253

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua). (2021). Documento Curricular de la Carrera de Matemáticas. UNAN-Managua, Facultad de Educación e Idiomas.

Published

2025-10-31

How to Cite

Herrera-Castrillo, C. J., & Medina-Martínez, W. I. . (2025). Synergy Between Polynomial Algebra and the Didactic Workshop: A Transformative Interdisciplinary Approach. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(4), 276–303. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2198

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)