Synergy Between Polynomial Algebra and the Didactic Workshop: A Transformative Interdisciplinary Approach
Keywords:
algebra, didactics, mathematics, workshopAbstract
This essay explores the relationship between polynomial algebra and the didactic workshop, highlighting how the combination of these two approaches can generate a transformative synergy in the teaching and learning of higher-level mathematics. The essay argues that polynomial algebra is not only an important branch of mathematics but can also be used as an effective pedagogical tool in the didactic workshop to foster deep and meaningful understanding of mathematical concepts. Several strategies and practical activities implemented with II-year students of the Mathematics Career of UNAN-Managua/CUR-Estelí in the didactic workshop are discussed to promote the creative and applied use of polynomial algebra, involving students in solving real problems and exploring everyday life situations. In addition, it highlights the importance of adopting an interdisciplinary approach, connecting polynomial algebra with other disciplines such as physics, economics, and computer science, to show students the relevance and applicability of algebraic concepts in various contexts.
Downloads
References
Aké Tec, L. P., & Larios Osorio, V. (2020). Competencia algebraica de profesores de matemáticas. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH , 22(1), 512-531. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i1p512-531
Álvarez Aucay, N. H. (2023). Incidencia de talleres de formación docente en Didáctica de la Matemática desde el enfoque Sociocultural en las prácticas pedagógicas áulicas de la Unidad Educativa “Jaime Roldós Aguilera”. Trabajo de titulación previo a la obtención del título de Magister en Educación. Universidad del Azuay | Departamento de Posgrados. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/12677
Barreto García, J. (2023). Completación de cuadrados y cubos en la deducción geométrica algebraica. UNIÓN- Revista Iberoamericana de Educación Matemática(69), 1-19. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/1543
Gualdrón, E., Pinzón, L., & Ávila, A. (2020). Las operaciones básicas y el método heurístico de Pólya como pretexto para fortalecer la competencia matemática resolución de problemas. Revista Espacios, 41(48), 106-116. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n48p08
Herrera Castrillo, C. (2023). Interdisciplinariedad a través de la Investigación en Matemática y Física. Revita Chilena de Educación Matemática, 15(1), 31-45. https://doi.org/10.46219/rechiem.v15i1.126
Jarquín Matamoros, R. (2021). Relación Interdisciplinaria de la Didáctica de la Matemática Como Ciencia En Pro Del Desarrollo y Aplicabilidad con otras Asignaturas. Revista Científica de UNAN Managua FAREM Matagalpa "RECIENTEC", 4(2), 27-33. https://revistarecientec.unan.edu.ni/index.php/recientec/article/view/152
Llano Arana, L., Gutiérrez Escobar, M., Stable Rodríguez, A., Núñez Martínez, M. C., Masó Rivero, R. M., & Rojas Rivero, B. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Medisur, 320-327. http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v14n3/ms15314.pdf
Medina Oñate, L. A. (2023). Entorno Virtual de Aprendizaje 4.0 para fortalecer las operaciones básicas de Matemática. Tesis de Maestría. Universidad Tecnológica de Israel. https://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/3500/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-TIC-378.242-2023-010.pdf
Parrales Mendoza, D. G., Pinargote Pico, L. Á., Cobeña Napa, M. Á., & Tenelema Delgado, C. M. (2023). Taller: aprendizaje de polinomios algebraicos a través de la resolución de problemas en noveno año de Educación General Básica. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(4), 722-750. https://doi.org/10.56712/latam.v4i4.1253
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua). (2021). Documento Curricular de la Carrera de Matemáticas. UNAN-Managua, Facultad de Educación e Idiomas.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Cliffor Jerry Herrera-Castrillo, Walter Ismael Medina-Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.









































