THE MODELING AND THE SYSTEMS APPROACH IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF FIELD HOCKEY (S/C) FROM THE DEVELOPER LEARNING APPROACH
Keywords:
Teaching learning; Field Hockey; system approach; modeling; developer learning approach.Abstract
The following article aims to analyze in a critical, evaluative and reflective way the potentialities of using methods such as the system approach and modeling to elaborate, model and understand the theoretical-cognitive body of the methodology for the teaching-learning process of Hockey on Lawn (s / c) category 11-12 years, in relation to the approach of learning from a developer approach. For this, several methods of the theoretical and empirical level were used, as well as procedures and research techniques, among which are: Analysis and criticism of sources, Analytical-synthetic, Inductive-deductive, observation, interview, survey, among others, which allowed us to have a perspective in relation to the current situation of the research object and how to attempt its transformation through the proposal of intervention in the context of our research.
References
Addine, F. F. (2004). Didáctica: Teoría y Práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Castellanos, S. (1999). La comprensión de los procesos del aprendizaje: apuntes para un marco conceptual. La Habana: Centro de Estudios Educacionales, ISPEJV.
Castellanos, S. y Grueiro, I. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje: los caminos de aprendizaje autorregulado. Curso Pre-Congreso Pedagogía 99. Palacio de las Convenciones, Ciudad de La Habana.
Castellanos S. y otros. (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, Colección Proyectos. La Habana, Cuba.
Castellanos S. y otros. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Fiallo, R. y Cerezal, M. (2005). ¿Cómo investigar en Pedagogía? La Habana: Pueblo y Educación.
Pérez, R., García, B., Nocedo., García, I. (1996). Metodología de la Investigación educacional. Primera Parte. La Habana: Editora Pueblo y Educación.
Ruiz Aguilera A., López Rodríguez, A. y Dorta Sasco, F. (1985). Metodología de la Enseñanza de la Educación Física. Tomos I Y II. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Silvestre, M y Zilberstein, J. (1999). Estrategias de aprendizaje. México: Ediciones Ceide.
Silvestre, M. (1999). Aprendizaje, Educación y Desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Silvestre, M y Zilberstein, J. (2000). ¿Cómo hacer más eficiente el aprendizaje?, México: Ediciones CEIDE.
_______ (2000). Enseñanza y aprendizaje desarrollador. México: Ediciones CEIDE.
Tamayo Rodríguez, Y. S., Echevarría Ramírez, O. y Jeffers Duarte, B. (2018). Sistematización teórica sobre la enseñanza aprendizaje del entrenamiento deportivo del Hockey sobre Césped. Sello Editorial Redipe, Capítulo Estados Unidos. Capítulo I.
Tamayo-Rodríguez, Y. S, Echevarría-Ramírez, O. y Jeffers-Duarte, J. (2015). Situaciones reales de juego bajo presión emocional y mental en el Hockey sobre Césped. Segunda jornada científica Evenhock. Universidad de Las Tunas. Cd-ROOM.
Vigotsky, L, S. (1982). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Zilberstein, J., Portela, R. y Mcpherson. (1999). Didáctica Integradora vs Didáctica Tradicional. La Habana: Editorial Academia.
Zilberstein, J. y Margarita Silvestre. (1997). Una didáctica para una enseñanza y un aprendizaje desarrollador. La Habana: ICCP.
Zilberstein, J. Portela, R. (1999). Hacia una concepción desarrolladora en la didáctica de las ciencia. La Habana: Editorial Academia.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Yerenis Sarahis Tamayo Rodríguez, Osniel Echevarría Ramírez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.