A METHODOLOGICAL ALTERNATIVE FOR THE DEVELOPMENT OF CREATIVITY DURING PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS

Authors

  • Jorge Luis Medranda Rojas Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • José Francisco Palma Zambrano Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Keywords:

Creativity; sport; class; Physical Education; methodological alternative.

Abstract

This article offers a methodological alternative for the development of creativity during the Physical Education class and the sport practiced by students of Basic Education, from recognizing the developer character of the teachinglearning process based on the unity of the instructive, educational and developer, as well as the theoretical foundations of the development of creativity. It was conceived through the application of the system approach. This proposal can be taken into consideration by teachers of educational institutions that have to do with the area of sports, recreation and physical culture at national and international level, with flexibility and adaptability to the conditions where sports activities are developed.

Author Biographies

Jorge Luis Medranda Rojas, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Magister en Pedagogía del Deporte y la Cultura Física, Especialista en Diseño Curricular por Competencias, Licenciado en Ciencias de la Educación, Especialidad Cultura Física y Deportes, Docente de la Carrera de Educación Física, Deportes y Recreación de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.

José Francisco Palma Zambrano, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Diploma Superior en Educación Universitaria por Competencias, Licenciado en Ciencias de la Educación, Especialidad Cultura Física, Docente de la Carrera de Educación Física, Deportes y Recreación de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.

References

Betancourt, J.; Chibás, F.; Sainz, l. y Trujillo, R (1992). La creatividad y sus

implicaciones. Cuba: Academia

Chibás, F. (1997). Creatividad x Cultura = Eurekas. Cuba: Pueblo y Educación.

Concepción, R. y Rodríguez, F. (2006). Rol del profesor y sus estudiantes en el proceso

de enseñanza – aprendizaje. Documento en soporte magnético. – Universidad de

Holguín, Cuba

De Prado, D (1996). El torbellino de ideas, hacia una enseñanza más participativa.

Cuba: Editorial Academia.

Galvao, P. (2011). La enseñanza problémica y la creatividad. Apuntes para una

reflexión. Documento en soporte magnético. Madrid, España.

Gardner, L (1972). La creatividad y su incidencia en la formación de los adolescentes.

– Soporte magnético. – Universidad de Harvard

Ginoris, O. (2005). Recursos didácticos para propiciar el aprendizaje desarrollador.

25 h. – Soporte magnético. – Instituto Superior Pedagógico “Juan Marinello”,

IPLAC, La Habana, Cuba

González, A. (1990). Cómo propiciar la creatividad. Cuba: Ciencias Sociales

Guilford, J (1967). La creatividad: retrospectiva y prospectiva. Documento en soporte

digital. Editorial escuela politécnica del Valle. México.

Martínez, M. (2009). Creatividad pedagógica y educación. Tendencias. Documento en

soporte digital. IPLAC, La Habana, Cuba

Mejía, J. (2014). Actividades para el desarrollo de la creatividad en los estudiantes de

segundo grado de Secundaria mediante la clase de Educación Física. Tesis (Maestría

en Educación de la Creatividad), Ayabaca, Perú.

Mitjáns, A (1995). Creatividad, Personalidad y Educación. Cuba: Pueblo y

Educación.

Rico, P. (2009). El proceso de enseñanza – aprendizaje desarrollador en la escuela

primaria. Soporte magnético. -- La Habana, Cuba

Ruiz, A (1985). Metodología de la Enseñanza de la Educación Física. Cuba: Pueblo y

Educación.

Ruiz, A. (1992). El deporte de hoy: realidades y perspectivas. Cuba: Científico Técnica.

Santana, C. (2012). El tratamiento al desarrollo de habilidades para el lanzamiento y

atrape en los escolares de 1. Grado durante la clase de Educación Física. – Tesis

(Master en Ciencias de la Educación), Holguín, Cuba.

Siedentop, D (2015). Aprender a enseñar la Educación Física. España: Colección la

Educación Física en reforma.

Published

2018-09-24

How to Cite

Medranda Rojas, J. L. ., & Palma Zambrano, J. F. (2018). A METHODOLOGICAL ALTERNATIVE FOR THE DEVELOPMENT OF CREATIVITY DURING PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(3), 157–178. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/780

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)