THE ECUADORIAN UNIVERSITY IN THE MANAGEMENT OF KNOWLEDGE IN CONTEMPORANEITY

Authors

  • Mauro Darío Albarracín Álvarez Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Jhon Wilson Tapia Claudio Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Silvia Susana Tobar Ronquillo Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Mario Agustín Banda Casa Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Luis Efraín Cayo Lema Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Cristian Fabián Gallardo Molina Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Keywords:

University; knowledge; investigation.

Abstract

The University is a knowledge-producing institution that uses knowledge as its basic factor in its production process, whose purposes are the creation or generation of human and technological knowledge through its scientific research and study activities. Among the most significant phenomena that are influencing this university since the last decades of the 20th century, is the management of knowledge as a way to develop information and communication technologies. Knowledge management has been identified as a new managerial approach that recognizes and uses the most important value of organizations such as man and knowledge, which they possess and contribute to the organization. The objective of this paper is to explain some theoretical elements about the Ecuadorian university in knowledge management. It is concluded that knowledge management is indispensable in the university, because with it innovation processes and the exploitation of the capacities of each one of the members of it is achieved. The contemporary University through knowledge management, achieves the creation of new technological knowledge, through study and research activities.

Author Biographies

Mauro Darío Albarracín Álvarez, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, Ecuador.

Jhon Wilson Tapia Claudio, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, Ecuador.

Silvia Susana Tobar Ronquillo, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, Ecuador.

Mario Agustín Banda Casa, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, Ecuador.

Luis Efraín Cayo Lema, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, Ecuador.

Cristian Fabián Gallardo Molina, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, Ecuador.

References

Albornoz, M (2001). La Política Científica y Tecnológica en América Latina Frente al

Desafío del Pensamiento Único, REDES, vol.4, No.10, octubre, Buenos Aires.

Brunner J. (2000). Educación: Escenarios de Futuro. Nuevas Tecnologías y Sociedad

de la Información. Preal-Fundación Chile (manuscrito), 52 páginas

Davenport, T. (2001). La gestion del conocimiento en las universidaes. Knowledge

Managemen,31-41.

Donini, A (2003). La gestión universitaria en el siglo XXI. Desafíos de la sociedad del

conosimiento a las politicas academicas y cientificas. Buenos Aires Argentina:

Publicaciones Universidad de Belgrano. 1-75

Druetta, C.(2005). La articulación Medios/Universidad en la distribución social del

conocimiento. . Granada España: Universidad de Granada. 1-23

Etzkowitz H. y Leydesdorff L. (1997). University and the Global Knowledge Economy. A

Triple Helix of University- Industry- Government Relations. Pinter Publishers, London.

Gibbons, M (2000a). Mode 2 society and the emergence of context- sensitive science,

in: Science and Public Policy, Vol 27, June. Beech Tree Publishing. (pp 159- 163).

OEA (2008), Educación en las Américas: Calidad y Equidad en el Proceso de

Globalización, Organización de los Estados Americanos, Secretaría General,

Washington, D.C.

Sánchez, P. (2000). La gestion del conocimiento en las universidades. El nuevo

documento electronico de la tabla al hiperdocumento, 139-151.

Published

2018-09-24

How to Cite

Albarracín Álvarez, M. D. ., Tapia Claudio, J. W., Tobar Ronquillo, S. S., Banda Casa, M. A., Cayo Lema, L. E., & Gallardo Molina, C. F. (2018). THE ECUADORIAN UNIVERSITY IN THE MANAGEMENT OF KNOWLEDGE IN CONTEMPORANEITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(3), 1–12. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/768

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.