REFLECTIONS NECESSARY ABOUT THE DIDACTIC TREATMENT OF THE VALENCIA CHEMICAL CONCEPTS AND NUMBER OF OXIDIZATION

Authors

  • Roger Wigberto Pérez Matos Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Librada García Leyva Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

Valencia; Oxidation number; didactic treatment; chemical concepts.

Abstract

The formation of concepts is a fundamental aspect in the appropriation of chemical knowledge, hence teaching these concepts with an appropriate methodological treatment is of vital importance in the teaching of chemistry in middle and high school. In the work some reflections are made to take into account, on the concepts of valence and number of oxidation, not to make mistakes when representing certain structures of molecules and also expose some simple procedures to achieve this goal.

Author Biographies

Roger Wigberto Pérez Matos, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Librada García Leyva, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Ajmetov, N.S. (1981). Química General e Inorgánica. Escuela Superior, Moscú, 1981

(en ruso)

Blanco, J. y Pereira, J. (1982). Química Inorgánica 1. Tomo I y II. ENSPES. Ciudad de

la Habana. 1982.

Cotton, A y Wilkinson, G. (1993). Química Inorgánica Avanzada. Editorial Limusa, S.A.

Noriega Editores. Cuarta edición. México. 1993.

Garritz, A y Rincón, C. (1997). Valencia y número de oxidación. Corolario para

docentes. Revista Educación Química. Volumen 8, número 3. México, 1997

Pérez Matos, R. y Novoa Castiel, A. (1993). Predicción de estructuras moleculares.

Impresión Ligera. ISP “Frank País García”, Santiago de Cuba, 1993

Shiver, D.F and Atkins, P.W. (1999). Inorganic Chemistry. Oxford University Press.

Third edition. UK, 1999

Wikipedia (2017). https://es.wikipedia.org/wiki/Valencia_(qu%C3%ADmica)

Published

2018-04-07

How to Cite

Pérez Matos, R. W. ., & García Leyva, L. (2018). REFLECTIONS NECESSARY ABOUT THE DIDACTIC TREATMENT OF THE VALENCIA CHEMICAL CONCEPTS AND NUMBER OF OXIDIZATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 69–80. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/752

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos