SCHEDULE TO DEVELOP THE TEACHING SKILLS OF THE PROFESSORS

Authors

  • Jeannette Amparito Urrutia Guevara Universidad Regional Autónoma de Los Andes– Ambato.

Keywords:

educational program; skills; teaching skills.

Abstract

Competencies are defined as the abilities, skills and attitude that the professor
must develop in front of his class. In the same way some authors agree that the
quality of university education starts with the quality of the teaching staff:
business management procedures, information, attitude, thought,
management, investigation. The existing paradigms have worn away and are
dysfunctional for this purpose; deficiencies in the training of professionals of the society. The challenge is how to give answers and opt for new theoretical representations in the philosophical, epistemological, social and pedagogical
fields that tribute to the construction of the horizon of the professionals such as
professors. The final result aims to offer alternatives that allow a higher quality
of education, "… seems clear in this regard studies training programs, training
or updating of teachers, have an impact on the quality of educational services",
which implies that to raise the quality of college education, is of utmost
importance implement a vigorous program of training of teachers: manifest
perseverance and interest in the achievement of the objectives scheduled by
Universidad Regional Autónoma de los Andes.

Author Biography

Jeannette Amparito Urrutia Guevara, Universidad Regional Autónoma de Los Andes– Ambato.

Doctora. Magister. Directora de la Carrera de Administración de la Universidad Regional Autónoma de Los Andes– Ambato. Ecuador.

References

Abraham M. y Kirsanou, E. (2011). Formación profesional docente. Argentina: Editorial

Bonum.

Álvarez de Zayas, C. (2014). Didáctica de la educación superior. Perú: 1raEdición.

Editorial ACHS.

Arenas C. M. y De Juan F., T. (2009). Formación pedagógica docente y desempeña

Acadé. Revista de la Educación Superior. Vol. XXXVIII (2), No. 150 México.

Arenas, M. y Fernández, T. (2009, abril – junio). Formación pedagógica docente y

desempeño académico de alumnos en la facultad de Ciencias Administrativas de la

UABC. Zarzar, Revista educación superior Vol. 38 No.150 México.

Barriga Hernández, C. (2000). Objetivos versus Competencias: una oposición

imposible. En: Educación Superior de la Unidad de Post Grado de la Facultad de

Educación de la UNMSM. Año II, N.º 2.

Barrón Tirado, M. (2009). Docencia universitaria y competencias didácticas. En:

Perfiles educativos. Vol. XXXI, núm. 125. IISUE-UNAM: México.

Collazo, M. y Otros (2013). Proyecto institucional de formación didáctica de los docentes

universitarios. Uruguay: Editorial Udelar.

Contreras, J. (1999). Formación docente. España: Ediciones Madrid. Editorial Morata.

Cortés, H. (1998). Gerencia efectiva. Editorial HC Consulting. Venezuela.

Moreno, Juan (2002). Propuesta didáctica de enseñanza a través del juego en las

actividades acuáticas. Universidad de Murcia. España.

Peñaloza Ramella, W. (2003). Los propósitos de la educación. Conocimientos;

capacitación para el trabajo y otras competencias; actitudes; vivencias valorativas. Lima:

Fondo Editorial del Pedagógico San Marcos.

Peñaloza Ramella, W. (2005). Currículo por objetivos, competencias o por capacidades.

EN: Pedagógico San Marcos. Educación y globalización. Una visión desde el Perú y

Latinoamérica. Lima: Fondo Editorial del Pedagógico San Marcos.

Prieto, (2007). Aprendizaje cooperativo. Servicio de Innovación educativa Universidad

pontificia de Madrid. España.

Santiváñez Limas, V. (2013). Diseño curricular a partir de competencias. Bogotá:

Ediciones de la U.

Tecnológico Monterrey. (2006). Programa de desarrollo de las habilidades docentes.

Mèxico.

Unesco. (1998). “Declaración sobre la Educación Superior en América Latina y el

Caribe”, en Informe Final: Conferencia Mundial sobre la Educación Superior.

Unesco. (2009). “La Nueva Dinámica de la Educación Superior y la búsqueda del

cambio social y el Desarrollo”. Conferencia mundial de educación superior, París,

Comunicado final, 05 – 08 de Julio de 2009.

Villar, G. (2005). Propuesta de un curso virtual. Propuesta de un modelo. Universidad

Nacional de General San Martin (UNSAM). Argentina.

Zubiría Zamper, J.de (2006). Los modelos pedagógicos. Segunda edición. Cooperativa

editorial magisterio. Colombia.

Published

2018-04-07

How to Cite

Urrutia Guevara, J. A. . (2018). SCHEDULE TO DEVELOP THE TEACHING SKILLS OF THE PROFESSORS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 37–52. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/750

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.