EPISTEMIC FUNDAMENTALS OF THE EDUCATIVE RESEARCH IN ECUADORIAN UNIVERSITIES.

Authors

  • Ermel Tapia Sosa
  • Celia Ledo Royo
  • Alejandro Estrabao Pérez

Keywords:

knowledge, educative research, professional education.

Abstract

The higher education process should take ground of the integration of its main
functions and also of the knowledge of its contradictions and of the instructive
and educative manifestations in order to find out the most distinctive traits of
the pedagogical process. This contributes to have some experience in relation to
knowledge and those processes mediating them. This theoretical insight has to
do with the theory and practice relationship, the individual and group
dynamics as well as the observation, comprehension and interpretation of the
factual issues and the transition to the concretely thought. This research aims
at revealing the role of the educative research as a process of appropriation of
investigating skills as the basis for practice which sustains research in
postgrade courses. The results evidenced the effectiveness of the study and
some transformation in the process of knowledge construction.

Author Biographies

Ermel Tapia Sosa

Profesor titular principal de la Universidad Técnica “Luis Vargas Torres” de Esmeraldas, Ecuador.

Celia Ledo Royo

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor titular principal de la Universidad de Oriente, Cuba

Alejandro Estrabao Pérez

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor invitado Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas,
Ecuador.

References

Alonso, M., y Alonso. (2010). Enseñar a investigar: una propuesta didáctica

colaborativa desde la investigación-acción. Documentación de las Ciencias de la

Información, 33, (pp.107-123).

Arakaki, J. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el

pregrado. Lima. Universidad Peruana Cayetano Heredia.

De la Ossa, V. Pérez, C., Patiño, P., Montes, V. (2012). La investigación formativa como

una necesidad en el pregrado. Universidad de Sucre, Facultad de Ciencias

Agropecuarias, Editores Revista Colombiana de Ciencias Animal, 4(1), (pp.1-3).

Castro, S. (2008). La investigación formativa en la Universidad de Manizales y

proyección en su entorno económico y social. Trabajo de grado para optar al título de

magister en Educación Docencia.

González, E. (2006). La investigación formativa como posibilidad para articular las

funciones universitarias de la investigación, la extensión y la docencia”. Universidad de

Antioquia. Revista Educación y Pedagogía, 18(46).

Landazábal, D., Pineda, E., Páez, D., Téllez, F., y Ortiz, F., (2010). Estado de arte de

conceptos sobre investigación formativa y competencias de investigación. Red de

Investigación: Visibilidad y gestión del conocimiento. UNAD. (9)(2).

Marrero, O. y Pérez, M. (2014). Competencias investigativas en la educación superior.

Universidad Tecnológica ECOTEC, Guayaquil. Ecuador.

Parra, C. (2005). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y Educadores.

(7).Bogotá D.C.: Universidad de la Sabana.

Restrepo, B. (2003). Conceptos y aplicaciones de la investigación formativa, y criterios

para evaluar la investigación científica en sentido estricto. Educación Superior,

Calidad y Acreditación. Tomo I. Consejo Nacional de Acreditación (pp. 53-72). Bogotá:

Editorial Linotipia, Bolívar

Ríos, A. (1998). Pedagogía, Conocimiento y Docencia Universitaria. Revista Lumina No.

, Manizales (Colombia): Universidad de Manizales, (p. 123).

Sabariego, M., Ruiz, A. y Sánchez, A. (2013). El valor de la investigación formativa para

la innovación y el desarrollo competencial en la educación superior. En T. Ramiro-

Sánchez y Mª T. Ramiro. X Foro internacional sobre la evaluación de la calidad de la

investigación y de la educación superior (FECIES). Granada: Asociación Española de

Psicología Conductual (AEPC).

Vila. R., Rubio. M. y Berlanga. V. (2014). La investigación formativa a través del

aprendizaje orientado a proyectos: una propuesta de innovación en el grado de

pedagogía. Innovación Educativa, (24). (pp. 241-258).

Viteri, T. y Vázquez, S. (2016). Formación de habilidades de investigación formativa en

los estudiantes de la carrera de ingeniería comercial de la Facultad de Ciencias

Administrativas de la Universidad de Guayaquil. Revista Universidad y Sociedad, (pp.

-44).

Rodríguez, S., Sandoval., E.; Vargas, E. M. y Luna, J. (2010). Evaluación de la

estrategia “aprendizaje basado en proyectos”. Educación y educadores, Guayaquil.

Ecuador 13(1), (pp.13-25).

Published

2017-11-03

How to Cite

Tapia Sosa , E. ., Ledo Royo, C., & Estrabao Pérez, A. (2017). EPISTEMIC FUNDAMENTALS OF THE EDUCATIVE RESEARCH IN ECUADORIAN UNIVERSITIES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(7), 189–202. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/720

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.