NEED FOR A COMMON CODE BETWEEN SCIENTIFIC LANGUAGE AND EVERYDAY LANGUAGE FOR THE FORMATION OF THE ENGINEER IN PHYSICS CLASSES.
Keywords:
teaching of Physics; transposition of common codes; scientific knowledge; daily knowledgeAbstract
The subject physics is described as an important tool in the training of professionals of technical sciences, not only for future engineering performance, but for the formation of a scientific culture for the current scientific and technological development.
Studies show that there are shortcomings that do not allow students to find points of contact between the codes of systematized culture, typical of the subject at this educational level, and socio-cultural codes from their environment. Those elements reveal the need to seek alternatives for its solution.
Therefore, there is an analysis of the transposition of common codes between physics and everyday life that should be present in academic discourse professor of this subject in his classroom; this will allows a process of transfer from scientific knowledge to academic knowledge and from here to everyday knowledge, in such a manner that it can enable the student to extrapolate the physics knowledge to any context of action to his social environment, with the ethical understanding of scientific knowledge.
To solve these engineering freshmen’s shortcomings, some steps are proposed to enhance the educational process based on the improvement of the training of the students majoring in engineering. The work is undergoing a validation process, and it is showing encouraging results so far.
References
Campanario J y Otero J. (2000) Más allá de las ideas previas como deficiencia del aprendizaje. Revista Enseñanza de las Ciencias, Barcelona.
Carrascosa, J. y otros. (2004). Concepciones alternativas y sus implicaciones didácticas: una contribución fundamental a la renovación de la enseñanza de las ciencias. En Didáctica de las Ciencias. Nuevas perspectivas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Gil, D. y Valdés, P. (1994). Relaciones entre conocimiento escolar y conocimiento científico. Editorial Trillas S, A. México D.F.
Moltó, E. (2012). Algunas consideraciones acerca de los conocimientos en Física. Su enseñanza y aprendizaje. / Pérez Ponce de León Nelsys [et al]. En: Temas seleccionados de didáctica de la Física. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Rodríguez, M. y otros. (1999). Formación de los conocimientos científicos en los estudiantes. La Habana: Editorial Academia.
Pérez, Z (2013) El proceso de formación de la cultura científica desde la Física en la enseñanza preuniversitaria Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de ciencias pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba.
Morales, M. (2016) Lenguaje y conocimiento común y especializado. Medellín: Revista Interamericana de Bibliotecología. Vol. 27 (en línea). Disponible en:
http://www.ask.com/?o=13170&l=dis [Consultado enero 2016]
Fernández, I. y otros. (2012)¿Qué visiones de la ciencia y la actividad científica tenemos y transmitimos? La superación de las visiones deformadas de la ciencia y la tecnología: un requisito esencial para la renovación de la educación científica. / Pérez Ponce, Nelsys [et al]. En: temas seleccionados de la didáctica de la Física. Editorial Pueblo y Educación.
Castellanos, D. y otros. (2005). Aprender y enseñar. Una concepción desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Carrazcosa J. (1985) Errores conceptuales en la enseñanza de la Física y la Química. Revista Enseñanza de las Ciencias, Barcelona
Dusu, R. M. (2004). El alcance social de su educación en el contexto universitario. Disponible en:
http://ojs.uo.edu.cu/index.phs/stgo/article/viewwPDFinterstitial/1074/744 [consultado febrero 2016]
Jiménez, E. y Marín N. (2002). ¿Cuándo un contenido académico tiene significado para el alumno? Implicaciones didácticas. España: Editora de la Universidad de Murcia.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Zucel de Jesús Pérez Ortiz, Marisela Milagro Caro López, Luís Rodríguez Landrove
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.