NEED FOR A COMMON CODE BETWEEN SCIENTIFIC LANGUAGE AND EVERYDAY LANGUAGE FOR THE FORMATION OF THE ENGINEER IN PHYSICS CLASSES.

Authors

  • Zucel de Jesús Pérez Ortiz Universidad de Oriente
  • Marisela Milagro Caro López Universidad de oriente
  • Luís Rodríguez Landrove Universidad de Oriente

Keywords:

teaching of Physics; transposition of common codes; scientific knowledge; daily knowledge

Abstract

The subject physics is described as an important tool in the training of professionals of technical sciences, not only for future engineering performance, but for the formation of a scientific culture for the current scientific and technological development.
Studies show that there are shortcomings that do not allow students to find points of contact between the codes of systematized culture, typical of the subject at this educational level, and socio-cultural codes from their environment. Those elements reveal the need to seek alternatives for its solution.
Therefore, there is an analysis of the transposition of common codes between physics and everyday life that should be present in academic discourse professor of this subject in his classroom; this will allows a process of transfer from scientific knowledge to academic knowledge and from here to everyday knowledge, in such a manner that it can enable the student to extrapolate the physics knowledge to any context of action to his social environment, with the ethical understanding of scientific knowledge.
To solve these engineering freshmen’s shortcomings, some steps are proposed to enhance the educational process based on the improvement of the training of the students majoring in engineering. The work is undergoing a validation process, and it is showing encouraging results so far.

Author Biographies

Zucel de Jesús Pérez Ortiz, Universidad de Oriente

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación en Física en el ISP de Santiago de Cuba en el año 1998. Profesora del Departamento de Física Aplicada. Facultad de Ciencias Naturales y Exactas. Universidad de Oriente.

Marisela Milagro Caro López, Universidad de oriente

Master en Desarrollo Cultural Comunitario. Licenciada en Educación en Física en el ISP de Manzanillo Granma en el año 1981. Profesora Auxiliar del Departamento de Física Aplicada. Facultad de Ciencias Naturales y Exactas. Universidad de Oriente.

Luís Rodríguez Landrove, Universidad de Oriente

Master en Ciencias de la educación Superior. Profesor del Departamento de Física Aplicada. Facultad de Ciencias Naturales y Exactas. Universidad de Oriente.

References

Campanario J y Otero J. (2000) Más allá de las ideas previas como deficiencia del aprendizaje. Revista Enseñanza de las Ciencias, Barcelona.

Carrascosa, J. y otros. (2004). Concepciones alternativas y sus implicaciones didácticas: una contribución fundamental a la renovación de la enseñanza de las ciencias. En Didáctica de las Ciencias. Nuevas perspectivas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Gil, D. y Valdés, P. (1994). Relaciones entre conocimiento escolar y conocimiento científico. Editorial Trillas S, A. México D.F.

Moltó, E. (2012). Algunas consideraciones acerca de los conocimientos en Física. Su enseñanza y aprendizaje. / Pérez Ponce de León Nelsys [et al]. En: Temas seleccionados de didáctica de la Física. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rodríguez, M. y otros. (1999). Formación de los conocimientos científicos en los estudiantes. La Habana: Editorial Academia.

Pérez, Z (2013) El proceso de formación de la cultura científica desde la Física en la enseñanza preuniversitaria Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de ciencias pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba.

Morales, M. (2016) Lenguaje y conocimiento común y especializado. Medellín: Revista Interamericana de Bibliotecología. Vol. 27 (en línea). Disponible en:

http://www.ask.com/?o=13170&l=dis [Consultado enero 2016]

Fernández, I. y otros. (2012)¿Qué visiones de la ciencia y la actividad científica tenemos y transmitimos? La superación de las visiones deformadas de la ciencia y la tecnología: un requisito esencial para la renovación de la educación científica. / Pérez Ponce, Nelsys [et al]. En: temas seleccionados de la didáctica de la Física. Editorial Pueblo y Educación.

Castellanos, D. y otros. (2005). Aprender y enseñar. Una concepción desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Carrazcosa J. (1985) Errores conceptuales en la enseñanza de la Física y la Química. Revista Enseñanza de las Ciencias, Barcelona

Dusu, R. M. (2004). El alcance social de su educación en el contexto universitario. Disponible en:

http://ojs.uo.edu.cu/index.phs/stgo/article/viewwPDFinterstitial/1074/744 [consultado febrero 2016]

Jiménez, E. y Marín N. (2002). ¿Cuándo un contenido académico tiene significado para el alumno? Implicaciones didácticas. España: Editora de la Universidad de Murcia.

Published

2017-12-01

How to Cite

Pérez Ortiz, . Z. de J. ., Caro López, M. M., & Rodríguez Landrove, L. (2017). NEED FOR A COMMON CODE BETWEEN SCIENTIFIC LANGUAGE AND EVERYDAY LANGUAGE FOR THE FORMATION OF THE ENGINEER IN PHYSICS CLASSES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(6), 25–36. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/689

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial