INTERDISCIPLINARY METHODOLOLOGICAL ALTERNATIVE BETWEEN THE TEACHING – LEARNING PROCESS OF MATHEMATICS AND PHYSICS
Keywords:
teaching – learning process; methodolological alternative; interdisciplinary interdisciplinary relations; interdisciplinarity; interdisciplinary methodolological work.Abstract
From the Cuban Ministry Of Education (MINED), the methodological work constitutes a priority with the emphasis in the interdisciplinary one besides relations this problematic is reflected Senior School Education in order to treat the didactic elements on the relations between Mathematics and Physics. This work shows methodological alternative directed to the teaching - learning process of Mathematics and Physics, also has its theoretical foundation and actions that permit an interdisciplinary work between the two subjects selected. That shows their functions of the organizational levels, the methodological preparation and the lesson. Its application made it possible to verify the transformations in the way of action of teachers in the interdisciplinary methodological work project, which gives in the teaching and learning process of Mathematics and Physics.
References
Addine, F. y otros (2000). Un modelo para las relaciones interdisciplinarias en la formación del profesional de perfil amplio. Proyecto. Impresión ligera. I.S.P.E.J.V.
Addine, F., González, A.M., Recarey, S. (2003). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En: Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
Álvarez, M. (1999). “Sí a la interdisciplinariedad”, en Revista Educación. No 97. mayo- junio. La Habana.
Álvarez, M. (2001).La interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de las ciencias en el nivel medio básico, evento internacional de Pedagogía.
Álvarez, M. (2002). Acercamiento a la interdisciplinariedad de la enseñanza aprendizaje de las ciencias. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Del Sol, M.A. (2002). Lengua, cultura e interdisciplinariedad. En: CD. Carrera de PGI. La Habana.
Delors, J. [et al] (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana, Ediciones UNESCO.
Lugo, R. (2004). Propuesta de metodología para desarrollar el trabajo interdisciplinario entre la matemática y las asignaturas técnicas en la formación de técnicos agrónomos competentes. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias técnicas.
Mañalich, R. (1998). Interdisciplinariedad y didáctica, en Revista Educación. No34. mayo-agosto. La Habana.
Mañalich, R. (2000). Interdisciplinariedad un problema pedagógico. La Habana: Revista Bimestre Cubana. Vol. LXXXVIII, No. 13. p. 84-94.
Martínez, B. (2002). La Formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar. La Habana. Tesis (en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Ministerio de Educación.
McPherson, M. (2012). La dirección del trabajo metodológico. Experiencia de Santiago de Cuba. Seminario nacional de preparación del curso escolar 2012-2013. La Habana. Editorial. Pueblo y Educación. p.15-84.
MINED (2013). Seminario nacional para educadores. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
Núñez, J. (1998). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Soporte magnético. La habana.
Núñez, J. (1999). Sobre la noción de interdisciplinariedad y los sistemas complejos. Material inédito. La Habana.
Salazar, D. (2004). La interdisciplinariedad como tendencia de la enseñanza de las ciencias. Compilación de Marta Álvarez. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Raúl Herrera García, Maricela Rodríguez Ortiz, Enma Leticia Ochoa Domínguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.