INTERDISCIPLINARY METHODOLOLOGICAL ALTERNATIVE BETWEEN THE TEACHING – LEARNING PROCESS OF MATHEMATICS AND PHYSICS

Authors

  • Raúl Herrera García Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.
  • Maricela Rodríguez Ortiz Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.
  • Enma Leticia Ochoa Domínguez Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.

Keywords:

teaching – learning process; methodolological alternative; interdisciplinary interdisciplinary relations; interdisciplinarity; interdisciplinary methodolological work.

Abstract

From the Cuban Ministry Of Education (MINED), the methodological work constitutes a priority with the emphasis in the interdisciplinary one besides relations this problematic is reflected Senior School Education in order to treat the didactic elements on the relations between Mathematics and Physics. This work shows methodological alternative directed to the teaching - learning process of Mathematics and Physics, also has its theoretical foundation and actions that permit an interdisciplinary work between the two subjects selected. That shows their functions of the organizational levels, the methodological preparation and the lesson. Its application made it possible to verify the transformations in the way of action of teachers in the interdisciplinary methodological work project, which gives in the teaching and learning process of Mathematics and Physics.

Author Biographies

Raúl Herrera García, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.

Licenciado en Educación en la especialidad Matemática – Computación. Máster en Ciencias de la Educación. Actualmente investiga la superación profesional de los directivos para la gestión del trabajo metodológico interdisciplinario. Profesor Asistente de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Las Tunas.

Maricela Rodríguez Ortiz, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.

Licenciada en Educación en la especialidad Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Jefa de la Carrera Licenciatura en Educación, especialidad Matemática – Física. Profesora Titular de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Las Tunas. Cuba.

Enma Leticia Ochoa Domínguez, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.

Licenciada en Educación en la especialidad Matemática. Máster en Ciencias de la Educación. Jefa de la Disciplina Análisis Matemático. Profesora Auxiliar de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Las Tunas. Cuba.

References

Addine, F. y otros (2000). Un modelo para las relaciones interdisciplinarias en la formación del profesional de perfil amplio. Proyecto. Impresión ligera. I.S.P.E.J.V.

Addine, F., González, A.M., Recarey, S. (2003). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En: Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

Álvarez, M. (1999). “Sí a la interdisciplinariedad”, en Revista Educación. No 97. mayo- junio. La Habana.

Álvarez, M. (2001).La interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de las ciencias en el nivel medio básico, evento internacional de Pedagogía.

Álvarez, M. (2002). Acercamiento a la interdisciplinariedad de la enseñanza aprendizaje de las ciencias. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Del Sol, M.A. (2002). Lengua, cultura e interdisciplinariedad. En: CD. Carrera de PGI. La Habana.

Delors, J. [et al] (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana, Ediciones UNESCO.

Lugo, R. (2004). Propuesta de metodología para desarrollar el trabajo interdisciplinario entre la matemática y las asignaturas técnicas en la formación de técnicos agrónomos competentes. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias técnicas.

Mañalich, R. (1998). Interdisciplinariedad y didáctica, en Revista Educación. No34. mayo-agosto. La Habana.

Mañalich, R. (2000). Interdisciplinariedad un problema pedagógico. La Habana: Revista Bimestre Cubana. Vol. LXXXVIII, No. 13. p. 84-94.

Martínez, B. (2002). La Formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar. La Habana. Tesis (en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Ministerio de Educación.

McPherson, M. (2012). La dirección del trabajo metodológico. Experiencia de Santiago de Cuba. Seminario nacional de preparación del curso escolar 2012-2013. La Habana. Editorial. Pueblo y Educación. p.15-84.

MINED (2013). Seminario nacional para educadores. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

Núñez, J. (1998). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Soporte magnético. La habana.

Núñez, J. (1999). Sobre la noción de interdisciplinariedad y los sistemas complejos. Material inédito. La Habana.

Salazar, D. (2004). La interdisciplinariedad como tendencia de la enseñanza de las ciencias. Compilación de Marta Álvarez. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Published

2015-07-01

How to Cite

Herrera García, R. ., Rodríguez Ortiz, M., & Ochoa Domínguez, E. L. (2015). INTERDISCIPLINARY METHODOLOLOGICAL ALTERNATIVE BETWEEN THE TEACHING – LEARNING PROCESS OF MATHEMATICS AND PHYSICS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 75–90. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/363

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones