University teacher training based on sensitization for addressing diversity in senior high school students
Keywords:
teacher training, sensitization, addressing diversityAbstract
The novelty of researching on the preparation of university teachers based on awareness for the attention to the diversity of learning rhythms in high school students lies in the importance it has to ensure an inclusive and equitable education. Attention to the diversity of learning rhythms implies recognizing that students have different ways of learning and, therefore, require diverse teaching strategies and methodologies adapted to their individual needs. Teacher training in this area is fundamental to achieve a quality education that promotes the integral development of students. In addition, given that diversity in the classroom is becoming more and more frequent, it is important to research and develop strategies for the preparation of teachers to enable them to deal effectively with this problem. The population in this case is university teachers who teach at the Autonomous University of Guerrero at the upper secondary level. A sample of teachers from different disciplinary areas, social sciences, natural sciences, mathematics and humanities, was selected in order to have a more complete vision of how attention to the diversity of learning rhythms is addressed in different subjects. In addition, it was possible to verify that research on this topic can contribute to improve the preparation process of teachers in terms of attention to the diversity of learning rhythms in high school students at the institution.
References
Aranda, D., Castro, M. E. y Jiménez, A. (2017). La atención a la diversidad en el aula universitaria: una experiencia en la formación de docentes. Educação, 40(1), 105-118. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.25225
Aveiga Macay, V. I., Rodríguez Alava, L. A. y Segovia Meza, S. R. (2018). Superación profesional y formación académica: ¿conceptos iguales o diferentes?. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(3), 205-216.
Baird, J. R., Blair, J. y Peterson, J. (2019). The importance of teacher training for differentiated instruction in higher education. Journal of College Teaching & Learning (TLC), 16(2), 103-113. https://doi.org/10.19030/tlc.v16i2.10354
Castro Miranda, G. y Calzadilla Vega, G. (2021). La comunicación asertiva. Una mirada desde la psicología de la educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 131-151.
Cockrell, K. S. (2018). The importance of teacher sensitization for creating an inclusive classroom environment. Journal of Education and Learning, 7(4), 41-48. https://doi.org/10.5539/jel.v7n4p41
Contreras, C. M., Avilés, J. M. y Mendoza, J. J. (2019). Formación docente para la atención a la diversidad en una universidad mexicana. Perspectivas educativas, 34(2), 21-42.
Corona Castañeda, Z., Rodríguez Aguilar, Y., & Proenza, Y. L. (2019). Sugerencias a los docentes para la atención a niños con trastorno del espectro autista (TEA) incluidos en el contexto de un grupo clase diverso. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(1).
Daza Suarez, S. K., Henríquez Carrera, E. G., Luis Eduardo, A. A. y Rocio Sánchez Salazar, T. D. (2019). Educación inclusiva desde la diversidad cultural para estudiantes de Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(Edición especial).
Espinoza Freire, E. E., Granda Ayabaca, D. M. y Ramírez López, J. A. (2020). Competencias profesionales de los docentes de educación básica. Machala. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(3), 132-148.
Fernández Delgado, L. B. y Martínez Chairez, G. I. (2022). Enseñanza inclusiva y atención a la diversidad en escenarios digitales. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2).
Freire Samaniego, J. D. y Corrales Suárez, N. A. (2018). Riesgos psicosociales y su influencia en el desempeño laboral de los docentes universitarios. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(4), 53-68.
Gamboa Graus, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa Graus, M. E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.
Gamboa Graus, M. E. (2019b). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 33–50.
Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341-366.
García Gallegos, K. H., Sarmiento Berrezueta, S. M. y Rodríguez Saif, M. J. (2020). Propuesta epistémica de la evaluación formativa contextualizada de los docentes de educación superior en ecuador. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(5), 117-133.
García, J. L., González, E. A. y Pérez, L. A. (2019). Formación docente para la atención a la diversidad: un análisis en universidades mexicanas. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.6
González, M. J. y Díaz, P. M. (2018). La formación docente para la atención a la diversidad en una universidad española. Revista Iberoamericana de Educación, 76(1), 1-13.
Leyva Figueredo, A., Mendoza Tauler, L. y Martínez Cuba, O. (2018). La orientación profesional: Retos en la práctica educativa. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(2), 219-230.
López Fuentes, A. V. (2020). La Educación Cosmopolita como enfoque educativo para trabajar la inclusión, la diversidad y el vínculo emocional en el aula. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(1).
Martínez, A. G. y Orozco, M. V. (2018). Estrategias didácticas para atender la diversidad en la educación superior: una revisión de la literatura. Revista Científica de Administración, Finanzas e Informática, 8(1), 199-211. https://doi.org/10.29076/issn.2525-2285rciafi2018v8n1p199-211
Montes, C. y Arancibia, V. (2017). Formación docente para la inclusión educativa en universidades chilenas. Estudios pedagógicos, 43(3), 219-238.
Nguyen, T., Poncelet, A., & Maurin, L. (2021). Preparing university teachers to meet the challenge of inclusive teaching: the importance of sensitization and support for students with learning disabilities. Journal of Educational Sciences, 6(1), 1-10. https://doi.org/10.11648/j.edu.20210601.11
Ochoa Díaz, C. E., Guamán Chacha, K. A., Hernández Ramos, E. L., Benalcázar Amanta, J. C. y Castillo Vizuete, J. R. (2021). Sensibilización en discapacidades y la accesibilidad laboral de las personas con discapacidad durante la emergencia sanitaria (COVID-19). Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(Edición especial).
Paz Illescas, C. E., Acosta Gaibor, M. P., Bustamante Cruz, R. E. y Paz Sánchez, C. E. (2019). Neurociencia vs. neurodidáctica en la evolución académica en la educación superior. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(1), 207-228.
Rodríguez Aguilar, Y. y Proenza, Y. L. (2019). Sugerencias a los docentes para ofrecer una educación de calidad a la diversidad de educandos. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(1).
Sánchez Salazar, T. R., Blaschke Guillén, G. E., Hernández Lara, P. V., Alemán Franco, I. M., & Valencia Mayorga, G. A. (2019). La Universidad y su papel en el logro de la equidad de género desde la diversidad. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(3).
Zamora Reytor, T., Rodríguez Aguilar, Y., Sánchez Batista, X. y Quesada González, A. Y. (2019). Consideraciones teóricas acerca de la atención a la diversidad de estudiantes. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(2).
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Ma. Del Carmen Rondin Marbán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.