THE EXPEDITIOUS INTERCULTURAL AXIOLOGY IN TEACHERS' FORMATION: A NECESSARY PROPOSAL FOR THE EDUCATIONAL CONTEXT OF THE ECUADOR

Authors

  • Johana Katerine Montoya Lunavictoria
  • Willian Geovanny Yanza Chavez
  • Edgar Segundo Montoya Zúñiga

Keywords:

Formation; Basic Education; Interculturalidad; Axiology; Strategy

Abstract

The present article arguments the epistemic considerations and praxiológicas in the development of teachers' formation of the Basic Education in Ecuador, to constitute a subject matter of interest in mail with the standards and behaviors of the teaching futures that will exercise his profession in the transmission of moral values and assessments in the new generations. This formative logic establishes as from adynamics intercultural axiológica with an epistemic innovative vision of practical significance itself. You presented like methodology the utilization of important methods like analysis and the synthesis, the induction and the deduction for the sake of attaining the desired solution and the systemic structural, the documentary investigation and the group of discussion, all bass the hermeneutical dialectic focus to understand, to explain and to interpret this process. The intercultural axiológica attains as a result a strategy of formation itself structured of systemic responsible form of actions led to fulfill a professional pedagogic culture like creative and responsible contents at the universities of the Ecuadorian society, which constitutes a spin in the formative impacts when being presented again a social projection in those who they have this important social assignment from his pedagogic practice.

Author Biographies

Johana Katerine Montoya Lunavictoria

Magister en Informática Educativa y en Desarrollo de la Inteligencia y Educación. Ingeniera en Sistemas Informáticos, Licenciada en Ciencias de la Educación mención Educación Básica. Profesora de la Universidad Nacional de Chimborazo en la Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías. Ecuador.

Willian Geovanny Yanza Chavez

Magister en Informática Educativa, Ingeniero en Sistemas Informáticos y en Ejecución en Informática. Experiencia laboral en el área Informática en el campo técnico y educativo por 18 años consecutivos. Docente en los niveles medio, básico y superior en Ecuador.

Edgar Segundo Montoya Zúñiga

Doctor en Ciencias Pedagógicas y Gerencia Educativa, Licenciado en Ciencias de la Educación y Profesor Primario. Magister en Gestión Académica Universitaria. Profesor de la Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador y de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Facultad de Administración de Empresas en Ecuador. Ha dirigido varias tesis de maestría.

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Published

2020-06-02

How to Cite

Montoya Lunavictoria, J. K. . ., Yanza Chavez , W. G. ., & Montoya Zúñiga , E. S. . (2020). THE EXPEDITIOUS INTERCULTURAL AXIOLOGY IN TEACHERS’ FORMATION: A NECESSARY PROPOSAL FOR THE EDUCATIONAL CONTEXT OF THE ECUADOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(5), 268–293. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/984

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