THE INSTITUTIONAL CURRICULUM IN THE CONDITIONS OF THE RURAL ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Ivonne Celeste Carbo Ramírez
  • Alexis Céspedes Quiala
  • Olmides Frómeta Díaz

Keywords:

institutional curriculum; multigrade school; multi-teacher school; Institutional educational project; and group educational project.

Abstract

In the framework of the transformations of the rural primary school and its correspondence with a more globalizing curricular concept, a series of investigative actions are carried out in various countries of our continent, such as Cuba and Ecuador, from the perspective of educational transformation, to implement the notion of educational and group project, the construction of the institutional curriculum, methodological and network work that contributes to the realization of a higher quality and inclusive education. It is revealed that the implementation of the notion of educational project for the direction of the educational process, makes the curricular conception viable from a network perspective in the institutions and modalities, and empowers the different educational agents and agencies. This work has led to the joint work of the researchers of the "Turquino" Research Project of the Universidad de Oriente and some multi-teacher schools, derived from an investigation carried out in a school of this nature belonging to the Province of Guayas in Ecuador, which make up; likewise, with the cadres, provincial and municipal methodologists, university professors, specialists and managers of the institutions and modalities involved in the experiment. The participatory and comparative approach has characterized the activities carried out in educational institutions and modalities; in addition to community factors. This work aims to socialize the lived experiences, promote debate, reflection, autonomy, participation and creativity of all those involved in the educational event.

Author Biographies

Ivonne Celeste Carbo Ramírez

Master en Ciencias de la Educación. Profesora de la Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Guayaquil, Ecuador

Alexis Céspedes Quiala

Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular. Labora en el Centro de Estudios Pedagógicos “Manuel F. Gran” de la Universidad de Oriente

Olmides Frómeta Díaz

Master en Ciencias de la Educación. Metodólogo de Primaria en la Dirección Provincial de Educación. Santiago de Cuba.

References

Addine, Fátima y otros. (2003). Diseño Curricular. Material digital de la Maestría en Ciencias de la Educación del Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC), La Habana.

Álvarez de Zayas, C.M. (2001) El diseño curricular. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Carbo Ramírez, Ivonne C. y otros. (2017). La capacitación en gestión didáctica del proceso de enseñanza aprendizaje en las escuelas pluridocentes. Ponencia presentada en el Evento Internacional “Pedagogía 2017”. La Habana, Cuba.

Castillo Lugo, Eduardo. (1996). Currículo y proyecto educativo institucional. Kinesis Editorial. Colombia.

Céspedes Quiala, Alexis. (2008). Concepción Teórica de la gestión didáctica del proceso de sistematización de las habilidades profesionales en la formación multigrado en la Licenciatura en Educación Primaria. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García, Santiago de Cuba.

Coll, C. (2006). Lo básico en la educación básica. Reflexiones en torno a la revisión y actualización del currículo de la educación básica. En Revista Electrónica de Investigación Educativa. Vol.8, No.1. Disponible en: https://redie.uabc.mx/vol8no1/contenido-coll.html [Consultado 24-1-2019]

_________. Fundamentación y pedagogía del currículo. Aportaciones de la psicología y ciencias de la educación al diseño curricular en sus distintos niveles. Disponible en: https://www.oposinet.com/temario-orientación-educativa/tema1 [Consultado 3-12-2018]

Colectivo de autores. ICCP (2016). ¿Cómo construir el currículo institucional? Documentos para el perfeccionamiento del Sistema de Educación. Material en soporte digital. La Habana.

________________. ICCP (2016). Documentos para el perfeccionamiento del Sistema de Educación. Material en soporte digital. La Habana.

_______________. ICCP (2011). La Escuela de Educación General. Proyecciones y exigencias educativas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, p. 40.

Díaz Barriga, F. (2005) Desarrollo del currículo e innovación: Modelos e investigación en los noventa. En Revista Electrónica de Investigación Educativa

García Ramis L. y otros. (2012). Concepción curricular para la Educación General. Documento impreso. La Habana. ICCP.

López Hurtado, Josefina y otros. (1998). Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica. Investigación del Grupo de Pedagogía. Instituto Central de Ciencias Pedagógica.

Mazón Vera, V. (2011). La enseñanza de métodos y técnicas de planificación didáctica y propuesta de diseño de una guía de planificación de aula para los maestros pluridocentes en el Cantón Milagro. Tesis de investigación previa a la obtención del grado de Magíster en Gerencia Educativa. Guayaquil, Ecuador, 2011.

Ministerio de Educación Ecuador. Adaptaciones a la actualización y fortalecimiento curricular de la Educación Básica para trabajo de aula escuela pluridocentes. Ministerio de Educación del Ecuador Primera Edición, Quito – Ecuador, 2013.

Rico Montero, P. (2000). Hacia el Perfeccionamiento de la escuela primaria, Editorial Pueblo y Educación, C. de La Habana, Cuba.

Valle Lima, A. (2002). Algunas consideraciones sobre la transformación de la escuela actual. En: Compendio de Pedagogía, Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

____________. (2008). Algunos modelos importantes para la transformación de la escuela. Modelos para el diseño curricular. Editorial Academia Ciudad Habana.

Published

2020-09-02

How to Cite

Carbo Ramírez , I. C. ., Céspedes Quiala, A. ., & Frómeta Díaz , O. . (2020). THE INSTITUTIONAL CURRICULUM IN THE CONDITIONS OF THE RURAL ELEMENTARY SCHOOL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(5), 27–51. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/970

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial