PROXIMAL DEVELOPMENT ZONE AS THE BASIS OF DEVELOPMENTAL PEDAGOGY
Keywords:
Developmental pedagogy; social interaction.Abstract
This article deals with the essence of proximal development zone as the basis of developmental pedagogy. Here Vigotskian ideas were presented that decisively influence the thought curriculum, the real, the unseen, null, hidden, as well as the taught and learned. On this occasion the idea that human development can be explained in terms of social interaction was displayed. This was done by highlighting theoretical insufficiencies not revealed so far, such as the help of others more advantaged; revealing new contents to already existing concepts, such as the irregular scope of the development zones of each student and the distances between them; and coherently inserting new concepts to their conception, such as the proximal development zone of groups, teachers, administrators and parents.
References
Aguiló, A. (2006). Carácter y acierto en el vivir: 100 relatos y reflexiones sobre la mejora personal (Vol. 12). Palabra.
Brito, H. y González, V. (1987). Psicología general para los institutos superiores pedagógicos. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Castellanos, D. y otros (2001). Educación, aprendizaje y desarrollo. En memorias del Congreso Internacional PEDAGOGÍA´2001. La Habana.
Cruz, A. y Gamboa, M. E. (2005). Actividades alternativas para favorecer la realización de un aprendizaje desarrollador a través de las clases de Matemática en los estudiantes de Educación Secundaria. Boletín de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación, 3(1).
Gamboa, M. E. (2012). Enfoque vigotskiano del curriculum en la Pedagogía contemporánea. Unidades didácticas contextualizadas. Saarbrucken, Alemania: Editorial Académica Española.
Gamboa, M. E., Carmenates, O. A. y Amat, M. (2010). El legado de Vigotsky en la profesión educativa. Opuntia Brava, 2(2).
Gamboa, M. E. y Carmenates, O. A. (2011). Influencia del pensamiento vigotskiano en el nivel micro del diseño curricular. Opuntia Brava, 3(1).
Leontiev, A., Luria, A. R., & Vigotsky, L. S. (2004). Psicología y pedagogía (Vol. 99). Ediciones AKAL.
Meza, L. G., Suárez, Z. y García, P. (2010). Actitud de maestras y maestros hacia el trabajo cooperativo en el aprendizaje de la matemática. Revista Electrónica Educare, 14(1), 113-129.
Vigotsky, L. S. (1988). Interacción entre enseñanza y desarrollo. Selección de Lecturas de Psicología de las Edades I, 3.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Michel Enrique Gamboa Graus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.