UNIVERSITY INTERACTION AND ENVIRONMENT, A LOOK FOR ENTREPRENEURSHIP IN THE 21ST CENTURY

Authors

  • Rosa Marjorie Torres Briones Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná
  • Henry Bolívar Espinoza Briones Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná
  • Ramón Klever Macías Pettao Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná
  • Carlos Emilio Chávez Pirca Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná
  • Julia del Rocío Fajardo Arriaga Unidad Educativa Ciudad de Valencia
  • Fabián Xavier Martínez Ortiz Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná

Keywords:

training; promotion; quality; Pedagogical model.

Abstract

Entrepreneurship has positioned itself within universities as one of the important issues, considering that disciplinary training is not enough to perform successfully in today's world; It is also necessary to build capacities and offer life alternatives for future professionals with competencies in the 21st century. Governments have also linked it within their agendas and have structured plans, programs and projects to strengthen it, understanding that their promotion can contribute to the economic and social development of the countries. In this sense, as part of this policy, legal bodies have been regulated within the legal systems as a policy of promotion towards a culture of entrepreneurship. The objective of this work is to explain some theoretical elements of the university environment interaction and its relationship with entrepreneurship. It is concluded that, in recent years, universities have implemented new models to cope with social demands, due to the high rates of youth unemployment, the reduction of budgets in education and the increase in the competence of the subjects of management. In addition, in Latin America, despite the advances observed in both ecosystems, there is insufficient evidence to recognize that there is an entrepreneurial society whose growth, competitiveness and sustainability are related to entrepreneurial initiatives.

Author Biographies

Rosa Marjorie Torres Briones, Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná

Docente. Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná. Ecuador.

Henry Bolívar Espinoza Briones, Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná

Docente. Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná. Ecuador.

Ramón Klever Macías Pettao, Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná

Docente. Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná. Ecuador.

Carlos Emilio Chávez Pirca, Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná

Docente. Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná. Ecuador.

Julia del Rocío Fajardo Arriaga, Unidad Educativa Ciudad de Valencia

Docente. Unidad Educativa Ciudad de Valencia. Ecuador.

Fabián Xavier Martínez Ortiz, Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná

Docente. Universidad Técnica Cotopaxi, Extensión La Maná. Ecuador.

References

AA. VV. (2014) Estado del arte sobre emprendimiento universitario, Ministerio de Comercio, Industria y Turismo y Asociación Colombiana de Universidades

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.

Alvarado, O. y Rivera, W. F. (2011). Universidad y emprendimiento, aportes para la formación de profesionales emprendedores. Cuadernos de Administración (45), 61-74.

Álvarez C. y Urbano D. (2011). Environmental factors and entrepreneurial activity in Latin America. Revista Latinoamericana de Administración-Cladea, 48, 31-45.

Ararat, J. (2010). La ideología del emprendimiento. Una mirada desde el análisis crítico del discurso. Revista Administer, 17, 5-33.

Autio, E.; Kenney, M.; Mustar, P.; Siegel, D.; Wright, M. (2014). Entrepreneurial innovation: The importance of context. Research Policy, 7, 1097-1108.

Benegas, M; De Alto, B. (2013) Exi2 – Espacio, ingeniería e innovación. Ponencia presentada en: Formando comunidades para el emprendimiento sustentable: VII Workshop Red Emprendesur. Medellín.

Briceño, M. (2009). La innovación como accionante del emprendimiento en las organizaciones. Borradores de Administración, 31, 1-21.

Bueno, E., Casani, F. y Lizcano, J. (1999). Formación de la estrategia empresarial: un análisis de las dinámicas del proceso estrategia. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 100, 195-217.

Cardona A. M., Vera A. L. y Tabares Quiroz, J. (2008). Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura y fondo emprender en Medellín. Cuadernos de investigación (69), 64.

Christensen, S. (2005). Enabling intrapreneurship: the case of a knowledge-intensive industrial company. European Journal of Innovation Management, 8 (3), 305- 318.

Dehter, M. (2002). El ser emprendedor: modelo para desarrollar comportamiento emprendedor individual y corporativo. Recuperado el 3 de enero de 2014 de: https://www.u-cursos.cl/ingenieria/2005/1/IN505/1/buscador/?q=ser+emprendedor.

Ecotec (2007). Design and implementation of the pilot action "ERASMUS for young entrepreneurs". Enterprise and industry. Working Paper, 2.

Etzkowitz, H. (2002). The Triple Helix of University-Industry-Government Implications for Policy and Evaluation. Working Paper Science Policy Institute, 11.

Etzkowitz, H. (2004). The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation, 1 (1), 64 - 77.

Etzkowitz, H. y Leydesdorff, L. (1995). The Triple Helix University Industry Gobernment Relations: A laboratory for Knowledge based Economic Development. EASST Review, 14, 14-19.

Fontela, E., Guzmán, J., Pérez, M. y Santos, F. (2006). The art of entrepreneurial foresight. Madrid: Universidad Antonio de Nebrija.

Formichella, M. (2004). El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local. Buenos Aires: Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria. Recuperado el 1 de enero de 2014 de: http://www.inta.gov.ar/barrow/info/documentos/desarrollo_local/emprendydesarrollolocal.pdf

Gámez, J. (2009). Aproximación a los modelos de emprendimiento. Management, 18 (31), 153-170.

González, A. (2011) Aprender a emprender. Extoicos. 2: 108 – 110

Guerrero, M. y Urbano, D. (2014) Emprendimiento e innovación: realidades y retos de las universidades españolas: Ministerio de Economía y Competitividad de España.

Henrique, D. & Da Cunha, S. (2008) Práticas didático-pedagógicas no ensino de empreend-edorismo em cursos de graduação e pós-graduação nacionais e internacionais. Administração Mackenzie, 9(5) 112-136.

Parra, R; Mesa, J.H; Correal, S. (2009) La historia del empresarismo en EAFIT. Revista Universidad EAFIT. 45 (154) 78 – 97

Published

2018-04-07

How to Cite

Torres Briones, . R. M., Espinoza Briones, H. B., Macías Pettao, R. K., Chávez Pirca, C. E., Fajardo Arriaga, J. del R., & Martínez Ortiz, F. X. (2018). UNIVERSITY INTERACTION AND ENVIRONMENT, A LOOK FOR ENTREPRENEURSHIP IN THE 21ST CENTURY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 1–16. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/748

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)