DESIGN OF INNOVATIVE EDUCATIONAL SITUATIONS AS A TEACHING STRATEGY TO STRENGHTHEN THE TEACHING – LEARNING PROCESS

Authors

  • Mainor Alberto Cruz Alvarado Universidad de Costa Rica (UCR)- Costa Rica Universidad Nacional de La Plata (UNLP)- Argentina
  • Juan Carlos Sandí Delgado Universidad de Costa Rica (UCR)- Costa Rica Universidad Nacional de La Plata (UNLP)- Argentina
  • Ivannia Gabriela Víquez Barrantes Universidad de Costa Rica (UCR)- Costa Rica

Keywords:

Design of educational situations; knowledge construction; teaching-learning; educational strategies; educational innovation.

Abstract

This article gathers the results of the implementation of the theoretical-practical seminar-workshop held with the objective of training the target audience in the development of teaching strategies to design innovative educational situations that effectively promote the construction of knowledge in the teaching-learning process, as part of the activities of the ED-2761 project registered in the Social Action Vice-Rectory of the University of Costa Rica (Vicerrectoría de Acción Social de la Universidad de Costa Rica - UCR). The target public was the university community of the University of Costa Rica and representatives of the local community of the Pococí location. The investigation implemented was qualitative, focusing on the descriptive design. Primary information was obtained through data gathered by applying a survey addressed to the participants. This facilitated obtaining relevant data to get to the respective conclusions in the light of the results evidenced. Secondary information was obtained through a bibliographical revision of digital documents, such as articles published in congresses, international magazines, thesis, among others. Main results showed that all the participant audience said that they will immediately implement in their professional performance the teaching strategies facilitated, as an educational innovative process through Information and Communication Technologies (ICT) to improve and transform, not only the processes, but also the teaching strategies currently used. Finally, it is concluded that the academic activity developed was of interest and that it complied with the expectations and learning objectives of the participants and of the project promotors.

Author Biographies

Mainor Alberto Cruz Alvarado, Universidad de Costa Rica (UCR)- Costa Rica Universidad Nacional de La Plata (UNLP)- Argentina

Actualmente cursando los programas de Magister en Informática Aplicada en Educación y Magister en Redes de Datos, ambos impartidos por la Facultad de Informática de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP) en Argentina. Graduando de la Licenciatura en Ingeniería de Informática por la Universidad Estatal a Distancia (UNED) en Costa Rica. Bachiller en Informática Empresarial por la Universidad de Costa Rica (UCR). Docente en el área de informática del Programa Educación Continua de la Fundación de la Universidad de Costa Rica para la Investigación (FUNDEVI). E-mail: MAINOR.CRUZ@ucr.ac.cr, ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8736-0209

Juan Carlos Sandí Delgado, Universidad de Costa Rica (UCR)- Costa Rica Universidad Nacional de La Plata (UNLP)- Argentina

Actualmente cursando los programas de Magister en Informática Aplicada en Educación y Magister en Redes de Datos, ambos impartidos por la Facultad de Informática de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP) en Argentina. Graduando de la Licenciatura en Ingeniería de Informática por la Universidad Estatal a Distancia (UNED) en Costa Rica. Bachiller en Informática Empresarial por la Universidad de Costa Rica (UCR). Docente en el área de informática del Programa Educación Continua de la Fundación de la Universidad de Costa Rica para la Investigación (FUNDEVI). ORCID: orcid.org/0000-0001-8736-0209

Ivannia Gabriela Víquez Barrantes, Universidad de Costa Rica (UCR)- Costa Rica

Es graduada de la Maestría en Administración de Negocios de la Universidad Latina de Costa Rica y Universidad Interamericana de Costa Rica. Licenciada en Contaduría y Administración de Negocios, Universidad Latinoamericana de las Ciencias y las Tecnologías, (ULACIT), certificada en Coaching Ejecutivo y Personal (TISOC) y Especialista en Gestión de Calidad. Docente e investigadora en la Sede del Atlántico de la UCR. E-mail: ivannia.viquez@ucr.ac.cr ORCID: orcid.org/0000-0002-8742-1099

References

Abarzúa, A., Cerda, C. (2011). Integración curricular de TIC en educación. parvularia. Revista De Pedagogía, 32(90), 13-43. Recuperado el 13/05/2016 de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65920055002

Ausubel, D. (2000). Adquisición y retención del conocimiento. Cognición y pensamiento humano. Paidós Ibérica.

Cruz, D., Rivadeneira, S., Vilanova, G., Torres, M. Varas, C. (2015). Tecnología educativa como herramienta para la innovación en la práctica docente. XVII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación. Recuperado el 13/05/2016 de: http://hdl.handle.net/10915/46425

Depetris, B., Feierherd, G., De Giusti, A., Sanz, C., Gonzalez, A., Pousa, A. (2008). TICs en Educación: Experiencias de intervenciones docentes en espacios virtuales. X Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación. Recuperado el 13/05/2016 de: http://hdl.handle.net/10915/20704

Díaz, F., Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2da. ed. México: McGraw Hill

García, F., Portillo, J., Romo, J., Benito, M. (S.f.). Nativos digitales y modelos de aprendizaje. Universidad de País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Recuperado el 11/05/2016 de: http://spdece07.ehu.es/actas/Garcia.pdf

Gómez, M. (2010). Elementos de estadística descriptiva. 20. reimp. de la 3era edición, San José, C.R: EUNED.

Hernández, C. A., Gómez, M. G., Balderas, M. (2014). Inclusión de las tecnologías para facilitar los procesos de enseñanza-aprendizaje en ciencias naturales. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(3). 1-19. Recuperado el 13/05/2016 de: http://revista.inie.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/624/632

Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM). (2010). Dirección de investigación y desarrollo. Capacitación en estrategias y técnicas didácticas. Recuperado el 13/05/2016 de: http://sitios.itesm.mx/va/dide/documentos/inf-doc/Est_y_tec.PDF

Luengo, M., Tallarico, G. (2015). Innovación: un proceso predecible. Recuperado el 13/05/2016 de: http://hdl.handle.net/10915/50056

Manso, M. Pérez, P., Libedinsky, M., Light, D., Garzón, M. (2011). Las TIC en las aulas. Experiencias latinoamericanas. Buenos Aires: Paidós.

Marquina, R. (2008). Estrategias didácticas para la enseñanza en entornos virtuales. Recuperado el 13/05/2016 de: http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/14612

Pozo, J.I. (2008). Aprendices y Maestros. La psicología cognitiva del aprendizaje.

Madrid. Alianza Editorial.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon. 9(5), 1-6. Recuperado el 11/05/2016 de: http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816

Rivero, I., Gómez, M., Abrego, R. (2013). Tecnologías educativas y estrategias didácticas: criterios de selección. Revista Educación y Tecnología, 3,190 – 206. Recuperado el 13/05/2016 de: https://www.researchgate.net publication/266385186 _Tecnologias_educativas _y_estrategias_didacticas_criterios_de_seleccion

Tejada, J. (1998). Los agentes de la innovación en los centros educativos (profesores, directivos y asesores). Málaga: Aljibes.

Published

2017-04-17

How to Cite

Cruz Alvarado, . M. A. ., Sandí Delgado, J. C., & Víquez Barrantes, I. G. (2017). DESIGN OF INNOVATIVE EDUCATIONAL SITUATIONS AS A TEACHING STRATEGY TO STRENGHTHEN THE TEACHING – LEARNING PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(2), 99–116. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/611

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones