DESIGN OF INNOVATIVE EDUCATIONAL SITUATIONS AS A TEACHING STRATEGY TO STRENGHTHEN THE TEACHING – LEARNING PROCESS
Keywords:
Design of educational situations; knowledge construction; teaching-learning; educational strategies; educational innovation.Abstract
This article gathers the results of the implementation of the theoretical-practical seminar-workshop held with the objective of training the target audience in the development of teaching strategies to design innovative educational situations that effectively promote the construction of knowledge in the teaching-learning process, as part of the activities of the ED-2761 project registered in the Social Action Vice-Rectory of the University of Costa Rica (Vicerrectoría de Acción Social de la Universidad de Costa Rica - UCR). The target public was the university community of the University of Costa Rica and representatives of the local community of the Pococí location. The investigation implemented was qualitative, focusing on the descriptive design. Primary information was obtained through data gathered by applying a survey addressed to the participants. This facilitated obtaining relevant data to get to the respective conclusions in the light of the results evidenced. Secondary information was obtained through a bibliographical revision of digital documents, such as articles published in congresses, international magazines, thesis, among others. Main results showed that all the participant audience said that they will immediately implement in their professional performance the teaching strategies facilitated, as an educational innovative process through Information and Communication Technologies (ICT) to improve and transform, not only the processes, but also the teaching strategies currently used. Finally, it is concluded that the academic activity developed was of interest and that it complied with the expectations and learning objectives of the participants and of the project promotors.
References
Abarzúa, A., Cerda, C. (2011). Integración curricular de TIC en educación. parvularia. Revista De Pedagogía, 32(90), 13-43. Recuperado el 13/05/2016 de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65920055002
Ausubel, D. (2000). Adquisición y retención del conocimiento. Cognición y pensamiento humano. Paidós Ibérica.
Cruz, D., Rivadeneira, S., Vilanova, G., Torres, M. Varas, C. (2015). Tecnología educativa como herramienta para la innovación en la práctica docente. XVII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación. Recuperado el 13/05/2016 de: http://hdl.handle.net/10915/46425
Depetris, B., Feierherd, G., De Giusti, A., Sanz, C., Gonzalez, A., Pousa, A. (2008). TICs en Educación: Experiencias de intervenciones docentes en espacios virtuales. X Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación. Recuperado el 13/05/2016 de: http://hdl.handle.net/10915/20704
Díaz, F., Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2da. ed. México: McGraw Hill
García, F., Portillo, J., Romo, J., Benito, M. (S.f.). Nativos digitales y modelos de aprendizaje. Universidad de País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Recuperado el 11/05/2016 de: http://spdece07.ehu.es/actas/Garcia.pdf
Gómez, M. (2010). Elementos de estadística descriptiva. 20. reimp. de la 3era edición, San José, C.R: EUNED.
Hernández, C. A., Gómez, M. G., Balderas, M. (2014). Inclusión de las tecnologías para facilitar los procesos de enseñanza-aprendizaje en ciencias naturales. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(3). 1-19. Recuperado el 13/05/2016 de: http://revista.inie.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/624/632
Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM). (2010). Dirección de investigación y desarrollo. Capacitación en estrategias y técnicas didácticas. Recuperado el 13/05/2016 de: http://sitios.itesm.mx/va/dide/documentos/inf-doc/Est_y_tec.PDF
Luengo, M., Tallarico, G. (2015). Innovación: un proceso predecible. Recuperado el 13/05/2016 de: http://hdl.handle.net/10915/50056
Manso, M. Pérez, P., Libedinsky, M., Light, D., Garzón, M. (2011). Las TIC en las aulas. Experiencias latinoamericanas. Buenos Aires: Paidós.
Marquina, R. (2008). Estrategias didácticas para la enseñanza en entornos virtuales. Recuperado el 13/05/2016 de: http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/14612
Pozo, J.I. (2008). Aprendices y Maestros. La psicología cognitiva del aprendizaje.
Madrid. Alianza Editorial.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon. 9(5), 1-6. Recuperado el 11/05/2016 de: http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816
Rivero, I., Gómez, M., Abrego, R. (2013). Tecnologías educativas y estrategias didácticas: criterios de selección. Revista Educación y Tecnología, 3,190 – 206. Recuperado el 13/05/2016 de: https://www.researchgate.net publication/266385186 _Tecnologias_educativas _y_estrategias_didacticas_criterios_de_seleccion
Tejada, J. (1998). Los agentes de la innovación en los centros educativos (profesores, directivos y asesores). Málaga: Aljibes.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Mainor Alberto Cruz Alvarado, Juan Carlos Sandí Delgado, Ivannia Gabriela Víquez Barrantes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.