DETERMINATION OF THE FORMATIVE INTENTIONALITY IN THE DYNAMICS OF THE PERMANENT FORMATION OF THE TEACHER OF SECONDARY BASIC SCHOOLS

Authors

  • René Mestre Hechavarría Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Juan Carlos Donatién Caballero Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

Continuing education; Secondary school; Methodological work.

Abstract

The article is addresses to the continuing education of a professional: the teacher of secondary school, in order to optimize its contribution to the development of a community, from the dialectic between nature, transforming capacity, qualities and Human activity. That is to say, a formation that is optimized from a deepening in knowledge of the pedagogic sciences, as well as disciplines and particular sciences that allows to understand the reality from the biological and ecological peculiarities that are connoted in the people through a spirituality that becomes true in the school and in the whole society.

Author Biographies

René Mestre Hechavarría, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Profesor de Física y Didáctica de la Física. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Juan Carlos Donatién Caballero, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Profesor de Física. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Addine Fernández, F. García G. (2001). Formación permanente de profesores. Retos del siglo XXI. Curso pre-evento La Habana. Congreso Pedagogía 2001.

Busto, J. L. Osoro, A. (1996). La formación permanente del profesorado de educación secundaria. Revista Signos. Teoría y práctica de la educación. Abril - Junio 1996 Página 56/63. Asturias, 1996.

Castillo Estrella, T. (2004). Un modelo para la dirección de la superación de los docentes desde la escuela secundaria básica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. MINED. La Habana,

Domínguez Fernández, G. (2002). Los nuevos retos de las instituciones no formales: nuevas necesidades de formación. Revista OEI para la Educación la Ciencia y la Cultura. Disponible en: http://www.oei.es/credi.htm [Consultado el 4 de agosto de 2008]

Escudero, J. M, Bolívar, A. (1994). Innovación y formación centrada en la escuela. Un panorama desde España. Escolas e Mudança: O Papel dos Centros de Formação. Lisboa. Portugal.

Fuentes González, H. (2009). La concepción científica holística configuracional Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias. Centro de Estudios de la Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente.

García Ramis, L. (2004). Situación de la formación docente inicial y en servicio en la República de Cuba. ICCP, MINED. Disponible en: http://www.unesco.cl/medios/biblioteca/documentos/estado_arte_situacion_formacion_docente_cuba.pdf?menu=/esp/biblio/docdig/[Consultado el 25 de marzo de 2010]

Horruitiner Silva, P. (2007). La universidad cubana: El modelo de formación. Revista Pedagogía Universitaria Vol. XII No. 4.

MINED. (2014). Reglamento del trabajo metodológico del Ministerio de Educación. RM No. 200/2014

Organización Internacional Del Trabajo (OIT) (1998). La educación permanente en el siglo XXI: nuevas funciones para el personal de educación. Informe para el debate de la reunión paritaria sobre la educación permanente en el siglo XXI: nuevas funciones para el personal de educación. Oficina Internacional del Trabajo Ginebra. Disponible en: www.ilo.org/public/spanish/dialogue/sector/techmeet/jmep2000/jmepr4.htm [Consultado el 12 de febrero de 2010]

Valle Lima, A. Y Otros. (2013) Exigencias y prioridades en el trabajo de la secundaria básica cubana actual. Curso 2. Congreso Pedagogía 2013.Sello Editor Educación Cubana. La Habana.

Published

2017-01-13

How to Cite

Mestre Hechavarría, R. ., & Donatién Caballero, J. C. (2017). DETERMINATION OF THE FORMATIVE INTENTIONALITY IN THE DYNAMICS OF THE PERMANENT FORMATION OF THE TEACHER OF SECONDARY BASIC SCHOOLS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(1), 75–86. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/589

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones