FOUNDATIONS OF INTERDISCIPLINARY RELATIONS SYSTEM TO EDUCATION OF ARCHITECTONIC GRAPHIC EXPRESSION IN THE FIRST COURSE OF ARCHITECTURE´S PROFESSION FROM UNIVERSIDAD DE ORIENTE OF CUBA
Keywords:
interdisciplinary integration; graphic expression of architecture; self-regulated learning.Abstract
The problem to be solved is inadequacies in the formation of architectural graphic expression in the freshmen of the race of Architecture, University of Oriente, Cuba, which limit the responses of design as a process that characterizes performance modes. It therefore seeks to achieve interdisciplinary integration of the subjects which contribute to the academic year, for the management of the formation of the architectural graphic expression basis of the technical and artistic components, with a curriculum strategy that has three stages: knowledge of the environment, geometric-spatial and presentation of architectural designs spaces imagination. Invariants of knowledge and skill graphic architectural expression, as the essence that energizes the process of formation of the contents in the other concurrent subjects for interdisciplinary integration at each stage are also defined. In addition, the coordinating actions of the head teacher for interdisciplinary integration of the academic year, seeking professional comprehensive transformation of the new revenue to study architecture are enhanced.
References
Alsina, C. (2005). Los secretos geométricos en diseño y arquitectura. Curso Interuniversitario “Sociedad, Ciencia, Tecnología y Matemáticas”. España Recuperado de https://imarrero.webs.ull.es/sctm05/modulo3lp/3/calsina.pdf
Álvarez, J. (2001). “El desarrollo de la representación gráfica en el estudiante de Arquitectura” Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas. Centro de estudios de ciencias de la educación “Enrique José Varona” Universidad de Camagüey. Cuba.
Basurto, E. (2006). “Aprender Arquitectura”. Revista Diseño y Sociedad. España.
Cruz, S. (1997). “La actuación profesional del arquitecto en la base del diseño de la Disciplina Tecnología y Dirección de la Construcción”. Tesis de Doctorado. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.
Dorado, J.A. (2016). “Gestión curricular para la formación de la expresión gráfica de la arquitectura en el primer año de la carrera de Arquitectura”. Tesis de Maestría en Gestión de la formación de procesos universitarios. Universidad de Oriente. Centro de Enseñanza Educación Superior. Santiago de Cuba. Cuba.
Mesa, Y. (2013). “Modelo didáctico de la formación de las habilidades profesionales en la asignatura dibujo de construcción”. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Facultad de Ciencias Técnicas. Departamento Industrial. Santiago de Cuba. Cuba.
Rodríguez, R. (2001). “Los métodos de enseñanza y aprendizaje en la disciplina proyectos de la carrera de arquitectura”. Tesis de Doctorado. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 José Antonio Dorado Rodríguez, Silvia Sofía Cruz Baranda, Rafael Rodríguez Abreu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.