RELATION TO THE THEORY AND PRACTICE OF RESEARCH OPERATIONS: THE CASE OF MODELS OF LINEAR PROGRAMMING
Keywords:
operations; training; teaching-learning process; mathematical model; linear programming.Abstract
This paper addresses the importance of teaching professional development of teachers from the shortcomings presented in relation to the theory and practice, one of the difficulties in the process of teaching and learning in the chair of Research Operations (IO) taught by university professors racing Techniques, Business and Economics at the University of Guayaquil Sciences, is usually seen in a very traditional way, there is a close link between theory and practice, and as a result, the process teaching is approached in a mechanical way, so we consider as a priority the practical experience of university teachers. Because the background, this research proposes from a case of real life, learning the IO by applying a mathematical model of linear programming, which corresponds to a chapter of the course Operations Research, with this give a contribution and at the same time contribute to solving the lack of linking theory with practice in university professors, contextualized teaching conditions.
References
Addine, F. y otros (2010). La Superación Pedagógica de Profesores en Cuba. Presentación en Curso.6 Pre-evento del evento Internacional, Universidad 2010, La Habana, Cuba.
Aguilar, E. & Viniegra, L. (2003). Atando teoría y práctica en la labor docente. Barcelona: Paidós
Alonso, D. (2006). Formación y desarrollo del claustro Universitario en la Ciénaga de Zapata en edición del libro. La nueva universidad cubana y su contribución a la universalización del conocimiento. La Habana: Editorial Félix Varela.
Balmaceda, O. y otros (2010). Hacia una gestión eficiente del Postgrado. Tendencias, motivación y satisfacción de necesidades. Presentación en Curso 5 Pre-evento del evento internacional, Universidad 2010, La Habana, Cuba.
Calderón, R.M y otros. (2008). Formación Pedagógica para PTP de las SUM.
González, V; González, R.M. (2007), Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las universidades. Revista Iberoamericana de Educación No 43 ISSN: 1681-5653.
González, V; González, R.M. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educción No 47 pag. 185-209.
González, V. (2003). Educar valores en la universidad: reflexiones desde una perspectiva psicológica. Rev. Psicología. 6(1):pp16-18.
Korthagen, F. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68, (24, 2), 83-102.
Rizo, H. (1999,2004). La evaluación del docente universitario. Revista Electrónica Universitaria de formación del profesorado 1999.
Rozada, J.M. (2007). ¿Son posibles los puentes entre la teoría y la práctica por todo el mundo demandados, sin pilares intermedios? En Romero J. & Luis A. (Coord.), La formación del profesorado a la luz de una profesionalidad democrática (pp. 47-53). Santander: Consejería de Educación.
Villarroel, R. (1999), “La enseñanza de investigación de operaciones, un abordaje basada en el uso de recursos computacionales”, Universidad do Sul de Santa Catarina – UNISUL – GSCI – GPSIG
Zeichner, K. (2010). Nuevas epistemologías en formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68, (24,2), 123-149.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Lorenzo Cevallos Torres, Alfonso Guijarro Rodríguez, Ignacia Torres Villegas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.