THE PREVENTION OF LEGAL DRUG ABUSE IN THE TEACHER'S INITIAL FORMATION: A NEED OF CUBAN UNIVERSITIES

Authors

  • Alexey Silva Trujillo Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas
  • Juana López Toranzo Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas

Keywords:

Prevention; legal drugs; initial formation.

Abstract

The pedagogic designed fashion model constitutes an essential aspect for the educational work with the teacher in initial formation. The analysis of different consulted sources and the contact with educational reality made possible revealing, categories, relations and linkages that are superimposed in the determination of fortresses and scarcities of professional pedagogic work, in what relative with the prevention that they justify the legal elaboration of pedagogic model of prevention for drug abuse with a pedagogic vocational guidance that which holds the designed methodology makes a process of orientation easy intervening pedagogic activity, he favors lifting the teachers’ level of knowledge and teachers in initial formation, he permits changes in educational projects, from an individual and collective perspective. The new thing of the same little roadstead in didactic inclusion of contents, than from a selection, they relate with principal problems identified in teachers in initial formation or in his context of acting. He is aimed at the teachers that develop the teaching in Biology-Chemistry race, it is structured in stages than as from the diagnosis of teachers in initial formation, they execute themselves, they control and they submit to constantly a process of regulation.

Author Biographies

Alexey Silva Trujillo, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas

Máster en Ciencias de la Educación. Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor del Departamento de Química-Biología-Geografía de la Facultad de Ciencias de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas, Cuba.

Juana López Toranzo, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas

Profesora Auxiliar. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor del Departamento de Química-Biología-Geografía de la Facultad de Ciencias de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas, Cuba.

References

Betancourt Pulsán, A. (2010). Intervención comunitaria para la prevención del alcoholismo en jóvenes guantanameros. Tesis (Candidato a Doctor en Ciencias de la Salud). Escuela Nacional De Salud Pública. Ciudad Habana.

Briñas Cera, Y. (2007). Modelo pedagógico para la prevención de las alteraciones de la conducta en los escolares de la Educación Primaria. Tesis (Candidato a Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín.

Cuba. Ministerio de Educación. (2009). IX Seminario Nacional para Educadores. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Del Toro Bergondo, L. (2013). Concepción de prevención del alcoholismo en adolescentes de secundaria básica. Tesis (Candidato a Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín.

Fernández Reynaldo, G.D. (2007). Modelo para la dinámica de la prevención de la drogadicción en la formación del Profesor General Integral. Tesis (Candidato a Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín.

Pérez Fowler, M.M. (2004) Procedimiento metodológico para el desarrollo del autocontrol en alumnos con trastornos de la conducta de categoría I de nivel primario. Tesis (Candidato a Doctor en Ciencias Pedagógicas). Centro de Referencia Latinoamericano para la Educación Especial. La Habana.

Pérez Sarduy, Y. (2013). El desarrollo de modos de actuación en la formación inicial de docentes: ¿proceso o resultado? Revista Iberoamericana de Educación.

Regueira Batista, K. (2008). Estrategia educativa para la prevención de la violencia escolar en la formación inicial intensiva del profesor general integral de secundaria básica. Tesis (Candidato a Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”.

Published

2015-12-22

How to Cite

Silva Trujillo, . A. ., & López Toranzo, J. (2015). THE PREVENTION OF LEGAL DRUG ABUSE IN THE TEACHER’S INITIAL FORMATION: A NEED OF CUBAN UNIVERSITIES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(4), 189–202. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/415

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones