EXTERNAL EVALUATION OF COGNITIVE PERFORMANCE: A SOCIAL NEED TO IMPROVE THE QUALITY OF PRIMARY EDUCATION IN VENEZUELA

Authors

  • Franklin José Esteves Aguilera Fundación Centro Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza de la Ciencia (Cenamec). Ministerio del Poder Popular para la Educación. Caracas.
  • Alexis Benancio Álvarez Cortés Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo.

Keywords:

external evaluation; cognitive performance; primary education.

Abstract

This article aims to highlight the social importance of the development of processes of external evaluation of cognitive performance in Venezuelan primary education as part of social transformations generated by advances in science and technology, and considering that one of the most important when assessing the achievements of education in a country has to do with cognitive performance achieved by the students aspects. An external evaluation should address not only the products current developmental level of the students, but above all you must determine the level of potential development, concept radically different from traditional evaluation scheme. The results of these processes of external assessment should be used to analyze the level of cognitive performance achieved by the students according to the degree expected cognitive performance and age. Information to guide and facilitate decision making to overcome or reduce the possible gap between actual cognitive performance achieved and cognitive performance expected for children who study and graduate from primary school level Subsystem Venezuelan Basic Education.

Author Biographies

Franklin José Esteves Aguilera , Fundación Centro Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza de la Ciencia (Cenamec). Ministerio del Poder Popular para la Educación. Caracas.

Docente Investigador. Máster en Investigación Educativa. Gerente (E) de Investigación e Innovación Educativa. Fundación Centro Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza de la Ciencia (Cenamec). Ministerio del Poder Popular para la Educación. Caracas. Venezuela

Alexis Benancio Álvarez Cortés, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo.

Profesor Titular. Doctor en Ciencias Filológicas. Director del Centro de Estudios de Educación de Granma (CEdEG). Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Cuba.

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Published

2015-03-30

How to Cite

Esteves Aguilera , F. J. ., & Álvarez Cortés, A. B. (2015). EXTERNAL EVALUATION OF COGNITIVE PERFORMANCE: A SOCIAL NEED TO IMPROVE THE QUALITY OF PRIMARY EDUCATION IN VENEZUELA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(1), 31–48. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/340

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones