RESULTS AND EXPERIENCES IN TEACHING OF MATHEMATICS: BLENDED LEARNING MODE

Authors

  • Armando Guillermo Antúnez Sánchez Universidad de Granma
  • Kenia de los Ángeles González Espinosa Universidad de Granma
  • Yolanda Soler Pellicer Universidad de Granma
  • Sergio Rodríguez Rodríguez Universidad de Granma
  • Jella Hauß Universidad Técnica de Berlín. Alemania.

Keywords:

high school; blended learning; teaching; engineering; mathematics

Abstract

The results of a virtual experience in teaching Mathematics at graduate level (in Blended learning mode) by using the MOODLE platform is presented in this work, which aims to disseminate the experience of training teachers baccalaureate and engineering careers cut through exchange and reflection on teaching this science. To process the survey computer systems analysis Statistica View 8, SmartArt and Microsoft Office Excel were used. Among the effects the relevance of online forums shows and how to moderate it by allowing facilitators tutors and course participants achieve the most out of this tool , leading to enrich the experience by sharing ideas that improve theme mathematics in a virtual environment. In consultation facilitators, satisfaction was high (p < 0.03) and the thematic provided is highly welcomed. Participants revealed a great complacency and stressed the high professional level of teachers, so they decided to re-engage in this type of training. It was concluded that the teaching of mathematics in Blended learning modality is an efficient tool in building knowledge of this science because participants exercised their right mind and could think about specific issues that may lead to the improvement of teaching baccalaureate level and engineering careers cut.

Author Biographies

Armando Guillermo Antúnez Sánchez, Universidad de Granma

Máster en Ciencias. Profesor del Centro de Estudios de Educación Superior de la Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

Kenia de los Ángeles González Espinosa, Universidad de Granma

Profesora de la carrera Ingeniería Informática de la Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

Yolanda Soler Pellicer, Universidad de Granma

Doctora. Profesora Titular de la carrera Ingeniería Informática de la Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

Sergio Rodríguez Rodríguez, Universidad de Granma

Doctor. Profesor Titular de la carrera Ingeniería Agrónoma de la Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

Jella Hauß, Universidad Técnica de Berlín. Alemania.

Asistente de investigación de la Universidad Técnica de Berlín. Alemania.

References

Antúnez, G. ; Soler, Y. ; Rodríguez, V. ; W. Ramírez, ; Mercado, A. ; & Flores, A. (2012). Curso virtual de redacción científica e infotecnología sobre la plataforma Moodle: resultados y experiencias. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación. No. 41. Disponible en: http://www.sav.us.es/pixelbit. [Consultado 15/07/2013]

Antúnez, G.; Soler, Y.; Rodríguez, S.; González, K.; Álvarez, D. & Hauß, J. (2013). Una mirada en la enseñanza virtual de las matemáticas. Ponencia presentada en Congreso Conocimiento Libre y educación… Disponible en: http://plos.figshare.com/articles/Ponencia_5_UNA_MIRADA_EN_LA_ENSE_ANZA_VIRTUAL_DE_LAS_MATEM_TICAS/845688[Consultado 15/09/2013]

Arango, M. (2004). Foros virtuales como estrategia de aprendizaje. Revista Debates Latinoamericanos, No. 2. Disponible en: http://www.rlcu.org.ar/revista/numeros/02-02-Abril 2004/documentos/Arango.pdf [Consultado 5/06/2013] Baelo, R. (2009). El e-learning, una respuesta educativa a las demandas de las sociedades del siglo XXI. Revista de Medios y Educación Pixel-Bit. No. 35:87 – 96.

Bartolomé, A. (2004). B-learning. Conceptos básicos. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 23, 7-20. Bartolomé, A. (2008). Entornos de aprendizaje mixto en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11(1), 15-51. Cabero, B.; Ortega, V. (2010). La construcción del conocimiento en foros virtuales de discusión entre pares. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(44), 85 -111. Cabero, J. (2008). La investigación en la educación a distancia en los nuevos entornos de comunicación telemáticos. Revista SOCIOTAM. Vol. XVIII No. 2:13:34. Camacho, C.; Pacheco, A.; Pereida, M. (2007). El análisis e interpretación de las interacciones en los foros virtuales: descripción de parámetros orientadores para mejorar la calidad. Presentado en: Congreso Virtual Educa, Brasil. Díaz de Rada, V. (2002). Objetivo principal de la investigación: fines científicos. En: Tipos de encuestas y diseños de investigación. Ed. Pamplona:17-48. ISBN:84-95075-95-4. Duffy, T.; D, B.; Hawley, C. (1998): «Critical thinking in a distributed environ-ment: A Pedagogical base for the design of conferencing systems», en C. BONK; K. King (eds.), Electronic Collaborators (pp. 51-78). New Jersey, Lawrence Erlbaum Ass. García, Martha & Benítez Alma. (2011). Competencias Matemáticas desarrolladas en Ambientes Virtuales de Aprendizaje: El caso de MOODLE. Revista Competencias Matemáticas. Vol. 4(3), 31-42 González, J. (2007). Blended learning, un modelo pertinente para la educación superior en la sociedad del conocimiento. Congreso Virtual Educa, Brasil.

Gros, B. y Silva, J. (2005). La formación del profesorado como docentes en los espacios virtuales de aprendizaje, Revista Iberoamericana de Educación, No. 36(1). Disponible en: http://www.campusoei.org/revista/tec_edu32.htm [Consultado 10/06/2013]. Marcelo, C.; Perera, V. (2007). Comunicación y aprendizaje electrónico: La interacción didáctica en los nuevos espacios virtuales de aprendizaje. Revista de Educación, 343: 381-429. Mello, E.; Trucco, G. (2007). Potencialidad de los Foros Virtuales en la Educación superior. Presentado en: 1ras. Jornadas institucionales “La educación a distancia y presencial frente al desafío de las plataformas educativas en la UNRC.”

Molina, R.; Bonilla, M. (2008). Comunicación y participación en una red virtual de docentes en el área de matemáticas. Revista Anales de la Universidad Metropolitana, 157-175. Mora, F. (2011). Foros Virtuales: Aspectos a considerar. Revista Calidad en la Educación Superior. Vol. II, No. 2:2-4 tourism education. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 4(4), 23-36. Prieto-Rumeau, T. (2011). Evaluación del Uso de Herramientas Virtuales en Asignaturas de Matemáticas. XIX Jornadas de ASEPUMA. VII Encuentro Internacional Anales de ASEPUMA No. 19: 0411.

Ramírez, J.; Juárez, M.; Remesal, A. (2012). Teoría de la actividad y diseño de cursos Virtuales: la enseñanza de matemáticas discretas en Ciencias de la Computación». En: Aprendizaje Virtual de las matemáticas» [monográfico en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. (RUSC). Vol. 9, No. 1:130-149. [Consultado 18/07/2013]http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v9n1-ramirez-juarez-remesal/v9n1-ramirezjuarez-remesal Silva, J. (2006). Formación docente en un espacio virtual de aprendizaje: una experiencia concreta en el contexto chileno. Revista Electrónica Teoría de la Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, Vol. 1 No. 7. Young, De M.; & Fung, M. G. (2004). Online mentoring with the Math Forum: A capstone experience for preservice K-8 teachers in a mathematics content problem -solving class. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4(3), 363-375.

Published

2014-06-16

How to Cite

Antúnez Sánchez, A. G. ., González Espinosa, K. de los Ángeles, Soler Pellicer, Y., Rodríguez Rodríguez, S., & Hauß, J. (2014). RESULTS AND EXPERIENCES IN TEACHING OF MATHEMATICS: BLENDED LEARNING MODE . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(2), 89–98. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/292

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)