PEDAGOGICAL PROFESSIONAL ATTITUDES FORMATION IN UNIVERSITY EDUCATION

Authors

  • Estrella Rosa Viamontes Pelegrín Máster en Ciencias de la Educación, Licenciada en Educación especialidad Pedagogía–Psicología, Profesora Auxiliar
  • Silvia Colunga Santos Doctora en Ciencias Pedagógicas, Licenciada en Psicología, Profesora Titular.
  • Jorge García Ruiz Doctor en Ciencias Pedagógicas, Licenciado en Educación especialidad Matemática, Máster en Didáctica de la Matemática, Profesor Titular.

Keywords:

professional training, pedagogical attitudes, pedagogical model.

Abstract

The paper derives from a research project concern with professional guidance. Its central objective is to model the process of pedagogical professional attitudes formation by university professors in Cuba. The model includes three subsystems: pedagogical attitude portraying, contextualizing and problematizing. Likewise, the concepts of “educative situation”, “professional assistance” and “pedagogical attitudes” are defined. Those notions are distinguishing the model from the traditional approach. Among the pedagogical attitudes described the reader might find those attitudes of interdisciplinary, collaborative attitudes and professional self-appraisal. A description of the career and year staff responsibility in personality development, namely the formation of attitudes is provided.

Author Biographies

Estrella Rosa Viamontes Pelegrín, Máster en Ciencias de la Educación, Licenciada en Educación especialidad Pedagogía–Psicología, Profesora Auxiliar

Universidad de Ciencias Pedagógicas. “José Martí Pérez “, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Pedagogía, Circunvalación Norte Km. 5 ½ Camagüey

Silvia Colunga Santos, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Licenciada en Psicología, Profesora Titular.

Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz, Centro de Estudio de la Ciencia de la Educación Enrique José Varona, Circunvalación Norte Km 5 ½, Camagüey

Jorge García Ruiz, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Licenciado en Educación especialidad Matemática, Máster en Didáctica de la Matemática, Profesor Titular.

Universidad de Ciencias Pedagógicas. “José Martí Pérez “, Departamento de Dirección Científica, Circunvalación Norte Km. 5 ½ Camagüey

References

Álvarez, C.M. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación. Fuentes, H.C. (2008). La formación de los profesionales en la contemporaneidad. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente. Centro de Estudio “Manuel F. Gran”.

Horruitiner, P. (2009). La universidad Cubana: modelo de formación. La Habana: Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior.

Casaña, A. (1984). Las actitudes: Antecedentes históricos y una orientación actual de su estudio. En: PSICOLOGÍA DE LA PERSONALIDAD (pp. 182- 204). La Habana: Ciencias Sociales. Casales, J.C. (2004). Conocimientos Básicos de Psicología Social. Selección de Lectura. La Habana: Félix Varela. González, F. (1989). Psicología principios y categorías. La Habana: Ciencias Sociales. González, D.J. (2003) El concepto de personalidad. En: Moreno MJ. PSICOLOGÍA DE LA PERSONALIDAD. SELECCIÓN DE LECTURAS (pp. 7-20). La Habana: Pueblo y Educación. Álvarez, R.M. (1997). Hacia un currículum integral y contextualizado. Tegucigalpa: UNANH. Báxter, E. (2003). ¿Cuándo y cómo educar en valores? La Habana: Pueblo y Educación. Daudinot, I. (2011). A propósito de las actitudes… (Artículo) UCP “José de la Luz y Caballero”. Holguín: Centro de Estudios en Investigaciones Educacionales. Martínez, S. Y Herrera, J.I. (2012). (Ponencia). El docente universitario y su actitud hacia la labor formativa. En: Universidad 2012. 8vo Congreso Internacional de Educación Superior. La Habana: Educación Cubana.

Colunga, S. y García, J. (2007). Algunas variantes de concreción de los modelos teóricos: las estrategias, las metodologías y los programas de intervención educativa. (en línea). Disponible en: www.monografias.com [Consultado el 3 de mayo de 2011] Marimón, J.A., y Guelmes, E. (2011). Aproximación al modelo como resultado científico. En: De Armas Ramírez, N. RESULTADOS CIENTÍFICOS EN LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA (pp.8-21). La Habana: Pueblo y Educación. Sierra, R.A. (2008). Modelación de la dirección del proceso pedagógico. Modelo pedagógico. En: ESTRATEGIA PEDAGÓGICA SU DISEÑO E IMPLEMENTACIÓN (pp. 57-68). La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2013-07-27

How to Cite

Viamontes Pelegrín, . E. R. . ., Colunga Santos, S., & García Ruiz, J. (2013). PEDAGOGICAL PROFESSIONAL ATTITUDES FORMATION IN UNIVERSITY EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(3), 173–184. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/190

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)