Integrating exercises. A need in the training of professionals in early childhood education

Authors

  • Nuria Ramona Corrales Peña Universidad de Las Tunas
  • Danilo Arquímides Quiñones Reyna Universidad de Las Tunas

Keywords:

integrative exercises, professional training, interdisciplinary

Abstract

The formation of a competent professional capable of facing the new challenges imposed by society is one of the objectives of the Cuban University. A professional who identifies the problems of pedagogical practice and is capable of solving them to contribute to the preparation of new generations. Achieving such a laudable goal requires the solution of complex problems faced in the practice of the profession, which require the integration of knowledge. The present work is aimed at instructing teachers in the elaboration of integrating exercises in the Primary Education specialty. Theoretical and empirical methods were used, such as: observation, survey, interview, study of the products of the pedagogical activity, analysis and synthesis, induction, deduction, and modeling. The results obtained from the methodological work developed from the main integrating discipline have allowed the design of integrating exercises for academic years and consequently better results are achieved in the quality of graduates.

Author Biographies

Nuria Ramona Corrales Peña, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Primaria. Máster en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Coordinadora de la carrera Licenciatura en Educación. Primaria. Facultad Ciencias de la Educación.

Danilo Arquímides Quiñones Reyna, Universidad de Las Tunas

Máster en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Experto del Comité Técnico Evaluador de la Junta de Acreditación Nacional. Investigador en Pedagogía, Didáctica y Currículo. Coordinador del Programa Académico: Maestría en Educación (Programa de Excelencia) Jefe del Departamento de Gestión de la Calidad. 

References

Addine Fernández, F. (2002). Modelo para el diseño de las relaciones interdisciplinarias en la formación del profesor de perfil amplio. [Proyecto de investigación, Facultad de Ciencias de la Educación, ISP “Enrique José Varona]. Ciudad de La Habana.

Álvarez, P. M. (2004) La interdisciplinariedad en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias en el nivel medio básico. [Fotocopia].

Calzado, L. D. (2002). Un modelo de formas de organización del proceso de enseñanza aprendizaje en la formación profesional inicial del profesor en condiciones de Universalización. [Tesis doctoral, ISP Enrique José Varona]. Versión predefensa.

Cruz, E.; Marrero, H y Alonso, M. (2019). Las relaciones intradisciplinarias en la Disciplina Principal Integradora para ejercer en el contexto multigrado. Edusol, 19(67).

Fernández Pérez, M. (1994). Las tareas de la profesión de enseñar. Siglo XXI.

Fernández, A y Fundora, C. (2015). La formación laboral-investigativa como disciplina principal integradora en la formación inicial del maestro primario. Revista Atenas, 4(32).

Martínez, R, B. (2004): La relación ínter materia en la carrera Licenciatura en Educación Preescolar. [Centro de Estudio para la Educación Superior “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente]

MES. (2016). Documentos rectores de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Plan de estudio E. [Material en soporte digital].

MES. (2016). Plan E. Modelo del profesional de la Educación Primaria [Material en soporte digital]

MES. (2022). Resolución. 47/22. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. [Material en soporte digital]

Núñez, J. J. (1994). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. Editorial Félix Varela.

Rodríguez, N. T. (1997). Interdisciplinariedad. Aspectos básicos. Aula Abierta, (69).

Santos, R., Hidalgo, A., Opizo, Q., Orestes, O., Chaviano H, O., García Ávila, I., y Valdés, U. J. R. (2017). Trabajo metodológico: reclamo para lograr interdisciplinariedad desde el colectivo año de la carrera de Medicina. Edumecentro, 9(1), 175-189.

Published

2023-07-19

How to Cite

Corrales Peña, N. R., & Quiñones Reyna, D. A. . (2023). Integrating exercises. A need in the training of professionals in early childhood education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(3), 277–291. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1734

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)